Matematik

Funktioner

08. juni 2020 af Madsiso - Niveau: C-niveau

PLZZZZ HJÆLP

Vedhæftet fil: billede.jpg

Svar #1
08. juni 2020 af Madsiso

DEN HER OPGAVE. Se bort fra det andet billede, kom til at vedhæfte et forkert billede af en ven hahahaha

Vedhæftet fil:opg 7.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. juni 2020 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2020 af mathon

                     \small \begin{array}{llllll} \textup{Du har:}&15=b\cdot 75^a\\& 20=b\cdot 40^a \end{array}


Svar #4
08. juni 2020 af Madsiso

#3

                     \small \begin{array}{llllll} \textup{Du har:}&15=b\cdot 75^a\\& 20=b\cdot 40^a \end{array}

Skal jeg så bare løse ligningerne mht. b og a?


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. juni 2020 af mathon

                     \small \small \small \begin{array}{llllll} \textup{Divideres ligningerne}\\ \textup{"udg\aa r" \textit{b}, s\aa \ \textit{a} kan}\\ \textup{beregnes.}\\\\ \textup{Efterf\o lgende inds\ae ttes}\\ \textup{\textit{a} i }\mathrm{\acute{e}}\textup{n af ligningerne og}\\ \textup{\textit{b} beregnes.} \end{array}

eller løses med CAS-værktøj.


Svar #6
08. juni 2020 af Madsiso

#5

                     \small \small \small \begin{array}{llllll} \textup{Divideres ligningerne}\\ \textup{"udg\aa r" \textit{b}, s\aa \ \textit{a} kan}\\ \textup{beregnes.}\\\\ \textup{Efterf\o lgende inds\ae ttes}\\ \textup{\textit{a} i }\mathrm{\acute{e}}\textup{n af ligningerne og}\\ \textup{\textit{b} beregnes.} \end{array}

eller løses med CAS-værktøj.

Så jeg løser en af ligningerne mht. b og den b værdi jeg så får indsætter jeg  i den anden ligning og beregner a?


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. juni 2020 af mathon

Omvendt.


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. juni 2020 af mathon

                     \small \small \begin{array}{llllll} \textup{Divideres ligningerne}\\ \textup{"udg\aa r" \textit{b}, s\aa \ \textit{a} kan}\\ \textup{beregnes:}&\frac{15}{20}&=&\left (\frac{75}{40} \right )^a\\\\& \ln\left ( \frac{15}{20} \right )&=&\ln(\frac{75}{40})\cdot a\\\\& a&=&\frac{\ln\left (\frac{15}{20} \right )}{\ln\left ( \frac{75}{40} \right )}=-0.457649 \\\\ \textup{Efterf\o lgende inds\ae ttes}\\ \textup{\textit{a} i }\mathrm{\acute{e}}\textup{n af ligningerne og}\\ \textup{\textit{b} beregnes.} &15&=&b\cdot 75^{-0.457649}\\\\&b&=&\frac{15}{75^{-0.457649}}=108.196 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #9
09. juni 2020 af mathon

kontrol:
               \small \begin{array}{lllll} \textup{solve}\left ( \left\{\begin{array}{lll} 15= b\cdot 75^a\\& ,\left \{ a,b \right \}\\ 20=b\cdot 40^a \end{array} \right. \right) \end{array}


Skriv et svar til: Funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.