Kemi

Ligevægte og generel reduktion

13. juli 2020 af kunkemi1 - Niveau: B-niveau

Hej igen, jeg sidder her og øver nogle forskellige opgaver, og jeg har igen et par spørgsmål:

Det første spørgsmål handler om en opgave hvori følgende står:

Fe3+(aq)+3C2O42-(aq) ? Fe(C2O4)33-(aq) ("?" skulle have været "harpunerne" så at sige, men det virker ikke.)

Første opgave går ud på at opskrive reaktionsbrøken Y for reaktionen. Jeg kender her formlen:

Y=\frac{[C]^c[D]^d}{[A]^a[B]^b} og jeg indsætter nu mine værdier:

Y=\frac{[Fe(C_2O_4)_3^3^-]}{[Fe^3^+]*[C_2O_4^2^-]^3}

I b'eren står der, at man skal angive enheden for reaktionsbrøken. Jeg ved, at vi jo måler i M - molær, men jeg er ikke sikker på, hvordan jeg gør, når jeg ikke kender de aktuelle koncentrationer...?

Mit sidste spørgsmål handler om generel reduktion. Så hvis nu vi f.eks. har udtrykket:

[Ag^+]=\frac{1,0*10^-^5M}{1,0*10^2^0 M^-^2*0,010M} og vi ønsker at reducere det, er følgende udregninger så korrekte?

[Ag^+]=\frac{1,0*10^-^5M}{1,0*10^2^0 M^-^2*0,010M}      [Ag^+]=\frac{10^-^5M}{10^2^0 M^-^2*0,010M}

[Ag^+]=\frac{10^-^5M}{10^2^0*0,010M^-^3}      [Ag^+]=10^{-25}*0,010M^4

Har jeg gjort det rigtigt, eller er det forkert? Hvis tilfældet er, at noget af det er forkert, vil I så venligst lige vise, hvor det går galt?

Tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. juli 2020 af Eksperimentalfysikeren

Dit første resultat er rigtigt.

I det andet tilfælde har du idet vi ser bort fra tallene:

\frac{M}{M*M^{3}} =M^{-3}

I tredie spørgsmål lægger du rigtigt ud, men det går galt i sidste linie. I nævneren har du M-2*M, hvilket er M-1.

Der må også være noget galt med den brøk, du starter med, for slutresultatet skal have enheden M og ikke M2, men det er måske bare et udtryk du har skrevet op for at se principperne i udregningen?


Svar #2
14. juli 2020 af kunkemi1

Hej, tak for dit svar; det var meget brugbart. Jeg kan godt se, hvordan b'eren fungerer nu, og jeg kan også se min fejl i mit spørgsmål om generel reduktion - og ja, jeg havde blot skrevet det op for at forstå principperne, netop.


Skriv et svar til: Ligevægte og generel reduktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.