Matematik

Er det rigtigt?

20. juli 2020 af ole222 - Niveau: A-niveau

VVS manden David, opkræver følgende betaling for arbejde, udført i private hjem:

• Kr. 300 for at køre ud til hjemmet, hvilket omfatter maks.15 minutters arbejde, samt

• Kr. 75 for hvilken som helst opgave for hver 15 minutters arbejde efter de første 15 minutter.

David kører ud til fru Andersons hjem, hvor han arbejder i en time og tyve minutter. Hans opkrævning bliver dermed:

Bliver det så ikke:

300 + 15*4 = 600?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juli 2020 af Sveppalyf

De første 15 minutters arbejde er inkluderet i de 300 kr. Derudover arbejder han i 1 time og 5 minutter. Som jeg forstår det, betaler man 75 kr pr. påbegyndt kvarter, altså skal han have betaling for yderligere 5 kvarters arbejde. Dvs. prisen bliver

300 + 5*75 =675


Svar #2
20. juli 2020 af ole222

Men i og med at de 15 min ikke er overskredet, tænker jeg på de 4 timer.


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juli 2020 af StoreNord

1 time 5 minuttter  er 6 påbegyndte kvartèr. Udover det første kvartèr, som dækkes af de 300 kroner, skal skal David have penge for 5 kvartèr.


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juli 2020 af Sveppalyf

#2

Men i og med at de 15 min ikke er overskredet, tænker jeg på de 4 timer.

I den virkelige verden plejer en håndværker at tage en pris pr. påbegyndt time. Så selvom han kun er der i 5 minutter, så skal man alligevel betale for en hel time. Hvis han er der i bare ét minut mere end en time, så skal man betale for 2 timer.

Så jeg tror at man her i opgaven skal se på hvor mange påbegyndte kvarter han arbejder. 1 time og 20 minutter er 6 påbegyndte kvarter hvoraf det første er inkluderet i de 300 kr.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. juli 2020 af Soeffi


Skriv et svar til: Er det rigtigt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.