Fysik

Ladning af et kredsløb

31. august 2020 af Jads - Niveau: B-niveau

Hej hvordan finder man ladningen af et kredsløb, hvor strømstyrken ændrer sig fordi det er batteriet der leverer energien. Formlen for ladningen er: Q=I*t, men når strømstyrken hele tiden ændrer sig burde der være en måde hvorpå man kan regne den samlede ladning ud.


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. august 2020 af mathon

                       \small \begin{array}{lllll} i(t)=\frac{\mathrm{d} q}{\mathrm{d} t}\\\\ \mathrm{d} q=i(t)\,\mathrm{d} t\\\\ Q=\int i(t)\,\mathrm{d} t \end{array}


Svar #2
31. august 2020 af Jads

Kan du hjælp mig lidt på vej, er aldrig stødt ind på den formel


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. august 2020 af mathon

Man har ikke integralregning på niveau B,
så forklaringen må du være foruden.


Svar #4
31. august 2020 af Jads

men kan du fortælle mig hvad de forskellige symboler står for


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. august 2020 af janhaa

#4

men kan du fortælle mig hvad de forskellige symboler står for

Q: ladning

I: strøm

t: tid


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. august 2020 af Eksperimentalfysikeren

Kort om integralegning.

Du kan forestille dig, at den tid, strømmen løber i, deles ind i korte tidsrum, Δt, der er så korte, at strømstyrken kan regnes konstant i hvert af tidsrummene. Man kan så få en tilnærmet værdi for ladningen ved at summere de små bidrag i(t)*Δt: Q≈∑(i(t)*Δt). Jo kortere Δt er, des mindre fejl, og des flere intervaller. Grænseværdien for summen for Δt gående mod 0 kaldes integralet af i(t)dt: Q = ∫i(t)dt.

Det er en primitiv forklaring, som matematiklærere ofte afskyer, men den giver et brugbart billede af, hvad integration går ud på.


Skriv et svar til: Ladning af et kredsløb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.