Kemi

Tegn bjerrumdiagram HASTER

13. oktober 2020 af fgrt44 - Niveau: A-niveau

Hej, er der nogle, der ved hvordan man tegner bjerrumdiagram i excel eller geogebra eller ti-nspire?? jeg kender de to pKa værdier, pKa1=2,28 og pKa2=9,86


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. oktober 2020 af mathon

            \small \begin{array}{lllll} \textup{benyt}\\&pH=pK_s+\log\left ( \frac{V}{V_o-V} \right )\qquad 0<V<V_o\\\\ \textup{hvor}\\& V\textup{ er det variabelt tilsatte volumen titrator}\\ \textup{og}\\& V_o\textup{ er volumen tilsat titrator ved \ae kvivalenspunktet.} \end{array}


Svar #2
13. oktober 2020 af fgrt44

slet ikke nogle, der ved, hvordan man kan tegne et bjerrumdiagram??


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. oktober 2020 af Jiraiya

Det pæneste ville være at gå ind i excel og skriv værdierne for pH og Xbase ind. Rediger akserne så det passer.

I Inspire gå ind i lister og regneark og indtast dine værdier for ph og xbase -> lav en ny side diagrammer og statistik og put xbase på y-aksen / pH på x-aksen.


Svar #4
13. oktober 2020 af fgrt44

Jeg har skrevet pH, som vi målte under titrering på x-aksen, mens på y-aksen så skal der være xbase, hvor jeg skriver: xb=10pH-pKs/1+10pH-pKs, men jeg har to pKs-værdier, hvordan vil man så gør det i excel?? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. oktober 2020 af Jiraiya

Indtast værdierne for begge pKa værdier i excel og brug at

Ved pH = pKa  så er Xbase = 0,5

pH = pKa -1, så er Xbase = 0,09

pH = pKa -2 så er Xbase =0.01

og omvendt:

pH = pKa +1, så er Xbase = 0,91

pH = pKa +2 , så er Xbase = 0,99


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. oktober 2020 af mathon

            \small \begin{array}{lllll} \left [ \textup{base} \right ] =\alpha\cdot c_s\\\\ \alpha(pH)=\frac{1}{1+10^{pK_s-pH}} \end{array}


Skriv et svar til: Tegn bjerrumdiagram HASTER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.