Kemi

2.80 Explain why each of the following names is an incorrect IUPAC name, and write the correct IUPAC name for the intended compound.LO2,3

13. oktober 2020 af Amalie1234324 - Niveau: B-niveau

2.80 Explain why each of the following names is an incorrect IUPAC name, and write the correct IUPAC name for the intended compound.LO2,3

Jeg har prøvet at tegne dem og det kan godt lade sig gøre. Hvorfor er de ukorrekte?

1,3-dimethylbutane

4-methylpentane

2,2-diethylbutane

2-ethyl-3-methylpentane

2-propylpentane

2,2-diethylheptane


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. oktober 2020 af Sveppalyf

1,3-dimethylbutane

De har ikke identificeret den længste C-kæde. Det rigtige navn burde være 2-methylpentan.

4-methylpentane

Man skal numerere fra den ende der giver de laveste tal. Navnet burde være 2-methylpentan.

2,2-diethylbutane

Det er ikke den længste C-kæde de har fundet. Navnet burde være 3-ethyl-3-methylpentan.

2-ethyl-3-methylpentane

Igen er det ikke den længste C-kæde. Det korrekte navn er 3,4-dimethylhexan.

2-propylpentane

Igen igen er det ikke den længste C-kæde. Det korrekte navn er 4-methylheptan.

2,2-diethylheptane

Igen er der en længere C-kæde. Navnet er 3-ethyl-3-methyloktan.


Svar #2
14. oktober 2020 af Amalie1234324

#1

1,3-dimethylbutane

De har ikke identificeret den længste C-kæde. Det rigtige navn burde være 2-methylpentan.

4-methylpentane

Man skal numerere fra den ende der giver de laveste tal. Navnet burde være 2-methylpentan.

2,2-diethylbutane

Det er ikke den længste C-kæde de har fundet. Navnet burde være 3-ethyl-3-methylpentan.

2-ethyl-3-methylpentane

Igen er det ikke den længste C-kæde. Det korrekte navn er 3,4-dimethylhexan.

2-propylpentane

Igen igen er det ikke den længste C-kæde. Det korrekte navn er 4-methylheptan.

2,2-diethylheptane

Igen er der en længere C-kæde. Navnet er 3-ethyl-3-methyloktan.

Hvordan ved du at de ikke har identificeret den længste c -kæde i 1´eren

Forstår ikke hvorfor det skal være 2-methylpentan i 2´eren, kan du komme med forklaring. Jeg kender godt reglen med at det skal være den den laveste ende, men forstår det ikke.

Jeg forstår ikke hvordan du kan finde ud af dem allesammen. Jeg kender reglerne dog, men man kan da sagtens have 2,2-diethylbutane og de andre kan man også have. Hvordan finder du feks ud af at det ikke er den længste C-kæde?


Svar #3
14. oktober 2020 af Amalie1234324

Kan du vise mig ved 2-propylpentane, hvorfor det bliver 4-methylheptan.  Jeg prøvet at tegne den, og fik den til at se således ud. Du behøver ikke svare på svar2, jeg har fundet ud af hvad du mener.

Vedhæftet fil:gemsom.PNG

Svar #4
14. oktober 2020 af Amalie1234324

Hvordan tegner jeg 2 -propylpentane og 2,2-dieethylheptane. Vi får ikke den samme tegning


Brugbart svar (1)

Svar #5
14. oktober 2020 af Sveppalyf

Pentan:

Så sætter vi en propylgruppe på C nr. 2 så vi får 2-propylpentan:

Men nu ser vi at den længste C-kæde ikke er pentan men derimod heptan:

Så vi har en heptan med en methyl på C nr. 4 (Det er nr.4 ligegyldigt hvilken ende du tæller fra.) Altså 4-methylheptan. På stregformel:


Brugbart svar (1)

Svar #6
14. oktober 2020 af Sveppalyf

2,2-diethylheptan

Det er en heptan hvor man har sat to ethylgrupper på C nr. 2:

Men så ser man at den længste C-kæde ikke er heptan men derimod oktan. Så vi har en oktan med en methyl- og en ethylgruppe på C nr. 3. Altså 3-ethyl-3methyloktan.

På stregformel:


Svar #7
14. oktober 2020 af Amalie1234324

Tak for hjælpen. Det var et stort hjælp :)


Skriv et svar til: 2.80 Explain why each of the following names is an incorrect IUPAC name, and write the correct IUPAC name for the intended compound.LO2,3

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.