Matematik

2x*(x^2+1)^5 dx ubestemt integral -> find stamfunktion HJÆLP

10. januar 2021 af matematikersvært10101 - Niveau: A-niveau

Se billedet, for at se opgaven og mit forsøg på at løse den

Vedhæftet fil: Hjælp studieportalen.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. januar 2021 af Anders521

#0 Så du vil gerne bestemme integralet af funktionen 2x(x2+1)5.  Det går galt for dig, idet du prøver at finde en stamfunktion til 2x og dernæst til (x2+1)5 . Denne fremgangsmåde kan kun lade sig gøre hvis disse er lagt sammen eller trukket fra hinanden, dvs. 2x + (x2+1)5 eller 2x - (x2+1)5? (rækkefølgen af leddene kan ombyttes)

Med en funktion 2x(x2+1)5 skal du i stedet bruge integration ved substitution som start og så bruge nr. (159) og nr. (153) i din formelsamling.


Svar #2
10. januar 2021 af matematikersvært10101

#1

#0 Så du vil gerne bestemme integralet af funktionen 2x(x2+1)5.  Det går galt for dig, idet du prøver at finde en stamfunktion til 2x og dernæst til (x2+1)5 . Denne fremgangsmåde kan kun lade sig gøre hvis disse er lagt sammen eller trukket fra hinanden, dvs. 2x + (x2+1)5 eller 2x - (x2+1)5? (rækkefølgen af leddene kan ombyttes)

Med en funktion 2x(x2+1)5 skal du i stedet bruge integration ved substitution som start og så bruge nr. (159) og nr. (153) i din formelsamling.

Hej Anders tak for svaret, men er helt lidt ved integration ved subsitiutionen. Fordi jeg har jo 2x og x^2, så jeg ved ikke lige hvilket jeg skal lave om til t =...


Svar #3
10. januar 2021 af matematikersvært10101

#1

#0 Så du vil gerne bestemme integralet af funktionen 2x(x2+1)5.  Det går galt for dig, idet du prøver at finde en stamfunktion til 2x og dernæst til (x2+1)5 . Denne fremgangsmåde kan kun lade sig gøre hvis disse er lagt sammen eller trukket fra hinanden, dvs. 2x + (x2+1)5 eller 2x - (x2+1)5? (rækkefølgen af leddene kan ombyttes)

Med en funktion 2x(x2+1)5 skal du i stedet bruge integration ved substitution som start og så bruge nr. (159) og nr. (153) i din formelsamling.

Tror jeg har lidt fat i det nu, men jeg sidder fast. Har brugt https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-a/infinitesimalregning/integration-ved-substitution som guide. Har vedhæftet et billedet


Svar #4
10. januar 2021 af matematikersvært10101

#1

#0 Så du vil gerne bestemme integralet af funktionen 2x(x2+1)5.  Det går galt for dig, idet du prøver at finde en stamfunktion til 2x og dernæst til (x2+1)5 . Denne fremgangsmåde kan kun lade sig gøre hvis disse er lagt sammen eller trukket fra hinanden, dvs. 2x + (x2+1)5 eller 2x - (x2+1)5? (rækkefølgen af leddene kan ombyttes)

Med en funktion 2x(x2+1)5 skal du i stedet bruge integration ved substitution som start og så bruge nr. (159) og nr. (153) i din formelsamling.

Vedhæftet et nyt billedet, da man ikke kunne læse det.


Svar #5
10. januar 2021 af matematikersvært10101

Bliver det så S2x(1/2*2x+1)^5+c


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. januar 2021 af Anders521

#5

Bliver det så S2x(1/2*2x+1)^5+c

Det er næsten korrekt. Sæt t = x2 + 1, da er dx = (1/2x) dt, hvor x ≠ 0. Da bliver udregningerne

                                            ∫ 2x·(x2+1)5 dx   = ∫ 2x·t5·(1/2x) dt                                                                                                                                                   = 2·(1/2)· ∫ x·t5·(1/x) dt                                                                                                                                           = ∫ t5 dt                                                                                                                                                                   = ...

Mon ikke du kan bestemme en stamfunktion til t? Når du har fundet den, så husk at substituere tilbage med t = x2 + 1.


Svar #7
10. januar 2021 af matematikersvært10101

Jeg er slet ikke med, kan ikke lige få overblikket over det hele... 

I   = 2·(1/2)· ∫ x·t5·(1/x) dt , og forstår ikke hvor 1/x kommer fra


Svar #8
10. januar 2021 af matematikersvært10101

Og forstår ikke i at vi kan få t^5 dt til at stå alene


Svar #9
10. januar 2021 af matematikersvært10101

#6
#5

Bliver det så S2x(1/2*2x+1)^5+c

Det er næsten korrekt. Sæt t = x2 + 1, da er dx = (1/2x) dt, hvor x ≠ 0. Da bliver udregningerne

                                            ∫ 2x·(x2+1)5 dx   = ∫ 2x·t5·(1/2x) dt                                                                                                                                                   = 2·(1/2)· ∫ x·t5·(1/x) dt                                                                                                                                           = ∫ t5 dt                                                                                                                                                                   = ...

Mon ikke du kan bestemme en stamfunktion til t? Når du har fundet den, så husk at substituere tilbage med t = x2 + 1.

Tror jeg endelig har fundet ud af det!, se vedhæftet billedet :) (Du har reduceret, og det farvet er det der går ud med hinanden)


Svar #10
10. januar 2021 af matematikersvært10101

Jeg tror måske jeg har dummet mig gevaldigt. Har lige læst på min opgave og der står bestem integrale(det er et ubestemt integral) så er det rigtigt at jeg skal finde stamfunktion, har lige vedhæftet opgaven 

Vedhæftet fil:Integral opgave.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #11
10. januar 2021 af mathon

                \small \begin{array}{lllll} \int 2x\cdot (x^2+1)^5\,\mathrm{d}x=\int (x^2+1)^5\cdot2 x\,\mathrm{d}x\\\\ \textup{her substitueres:}\\\qquad \qquad\qquad\qquad u=x^2+1\\ \textup{og dermed}\qquad \quad\, \, \, \mathrm{d}u=2x\mathrm{d}x\\ \textup{hvoraf:}\\\qquad \qquad \qquad \qquad \int (x^2+1)^5\cdot2 x\,\mathrm{d}x=\int u^5\,\mathrm{d}u=\frac{1}{6}u^6+k=\frac{1}{6}(x^2+1)^6+k \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #12
10. januar 2021 af Anders521

#9
#6
#5

Bliver det så S2x(1/2*2x+1)^5+c

Det er næsten korrekt. Sæt t = x2 + 1, da er dx = (1/2x) dt, hvor x ≠ 0. Da bliver udregningerne

                                            ∫ 2x·(x2+1)5 dx   = ∫ 2x·t5·(1/2x) dt                                                                                                                                                   = 2·(1/2)· ∫ x·t5·(1/x) dt                                                                                                                                           = ∫ t5 dt                                                                                                                                                                   = ...

Mon ikke du kan bestemme en stamfunktion til t? Når du har fundet den, så husk at substituere tilbage med t = x2 + 1.

Tror jeg endelig har fundet ud af det!, se vedhæftet billedet :) (Du har reduceret, og det farvet er det der går ud med hinanden)

Det er korrekt, at de faktorer som har samme farve går ud med hinanden. Men desværre får du ikke integreret t5, idet du bl.a. skriver 

                                                                   ∫ t5 stamfunktion → t5 +c

Læs indholdet i #11 omhyggeligt, for det er sådan udregningerne ser ud og hvordan en besvarelse til opgaven kan skrives.


Skriv et svar til: 2x*(x^2+1)^5 dx ubestemt integral -> find stamfunktion HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.