Biologi

Forsøg

14. januar 2021 af august543 - Niveau: A-niveau

Hej:)

jeg er i gang med at skrive en rapport om bromelin i ananas. I diskussionsafsnittet skal jeg svarer på hvad bromelinen gør i ananasen i naturen. Altså hvorfor ananasen har brug for at indholde bromelin for at overleve i naturen?

Jeg har søgt rundt på nettet både dansk og engelsk, men der står ikke rigtig noget.

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2021 af kemc

Kort sagt det er dens forsvarsmeknisme for at forhindre dyr i at spise af planten i naturen 


Svar #2
14. januar 2021 af august543

#1

Kort sagt det er dens forsvarsmeknisme for at forhindre dyr i at spise af planten i naturen 

Tusind tak. Har du en hjemmeside det står på, eller ved du det bare?. Jeg vil meget gerne læse noget mere, hvis du havde et link?:)

Kan man desuden skrive at det virker som et forvsarsmekanisme da enzymet vil nedbryde dyrenes tunge og mund som er lavet af proteiner. Dette vil få munden til at svide, og dyrerne til at holde sig væk


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. januar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Jeg har ikke lige kunnet finde de lange forklaringer, men Samvirke skriver:

Frisk ananas indeholder et enzym, som hedder bromelin. Det er proteinnedspaltende, så fordi dine læber og tunge er lavet af kød, og derfor har protein i sig, begynder enzymet simpelthen at nedbryde proteinerne i din mund. Det er derfor, det svier og måske gør ondt. 

Og Kemifokus, skriver det samme på en lidt anden måde:

Du kender måske til den ubehagelige fornemmelse i munden, som ananas kan give ved indtagelse? Dette fænomen skyldes hovedsageligt bromelin, som er en blanding af en række protein-nedbrydende enzymer (også kaldet proteaser eller proteolytiske enzymer). Eftersom menneskets læber og tunge er lavet af kød, og således består af protein, vil bromelin begynde at nedbryde proteinerne i munden, hvilket kan give en sviende og ubehagelig fornemmelse.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Forsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.