Matematik

Øvelse 8 salg af jordbær

15. februar 2021 af Khaled1234 - Niveau: C-niveau

Hej. Er der nogle der kan hjælpe med nedenstående opgave? Jeg har prøvet mig frem så mange gange, men forstår slet ikke hvordan man gør? 

Ole og Dagmar har en lille gård.

På lidt af jorden, der hører til gården, planter de hvert år jordbær. De jordbær, de ikke selv kan spise, sælger de ved en bod ud til vejen.

Ole og Dagmar vil naturligvis gerne sælge alle de jordbær, de sætter i boden, og derfor har Ole analyseret sammenhængen mellem prisen og antallet af afsatte bakker med jordbær.

Analysen har vist, at sammenhængen kan beskrives ved følgende funktion:

[p(x) = -0,1x+30]

hvor p(x) er dagsprisen og x er antallet af afsatte bakker per dag.

a: En dag har Dagmar plukket 30 bakker jordbær. Hvad skal hun sætte dagsprisen til, hvis hun skal sælge alle bakkerne?

b: Hvad er omsætningen den dag, hvor Dagmar har plukket 30 bakker og alle bakker er blevet solgt?

c: Opstil en forskrift for den andengradsfunktion o(x) = p(x) · x, der beskriver Ole og Dagmars dagsomsætning

d: Nu kan Dagmar og Ole naturligvis ikke selv bestemme, hvor mange bær, der er modne, den enkelte dag, men hvis det var muligt, hvor mange bakker skulle Ole og Dagmar så sætte til salg dagligt for at opnå den største dagsomsætning? Og til hvilken pris?

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. februar 2021 af Moderatoren

Prøv at se denne tråd om samme opgave

Hvis du er i tvivl om noget, så skriv hvad du gør – så kan hjælperne se hvad eller om du gør noget forkert

Svar #2
15. februar 2021 af Khaled1234

Jeg har set denne tråd, men forstår stadig ikke hvordan man gør. Specielt i b, c og d. Håber du kan hjælpe mig videre

Svar #3

I spørgsmål A gør jeg således: -0,1*30+30 = 27

Spørgsbmål B: 30*27 = 810

Er dette korrekt?

Men C og D kan jeg slet ikke komme videre med. 

Brugbart svar (0)

Svar #4
15. februar 2021 af Quarr

Har du stadig brug for hjælp?

b):  Er korrekt.

C): Opstil en forskrift for den andengradsfunktion o(x) = p(x) · x, der beskriver Ole og Dagmars dagsomsætning

Du kender dagsomsætningen som står beskrevet ovenover. Så skal du bare indsætte den på p(x) plads.

o(x) er omsætningen af x.

o(x)=(-0,1x+30)*x

Reducer ved at gange faktoren x med alle leddene inde i parentesen.

- - -

Ja

Svar #5

Er dette så svaret, eller skal man også finde resultatet?

Og har også brug for spørgsmål D. Mange tak!

Brugbart svar (0)

Svar #6

D):

For at de skal opnå den største dagsomsætning skal du bruge toppunksformlen. Da a<0 gælder det at toppunktet er ved sit minimum.

Link til siden:

https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/andengradspolynomium-og-ligning/toppunktsformlen

- - -

Ja

Svar #7

Har du mulighed for at uddybe spørgsmål C endnu mere. Har prøvet mig frem men kan stadig ikke komme i mål. Tak for hjælpen

Brugbart svar (0)

Svar #8

C):

p(x) beskriver dagsprisen og hvor x beskriver hvor mange bakker der afsættes pr. dag. 

o(x) er den samlede betegnelse af hvor meget dagsomsætningen er på. 

o(x)=(-0,1x+30)*x=-0,1x2+30x

Du skal beskrive dagsomsætningen ved en andengradsfunktion på formen: ax2+bx+c=0

- - -

Ja

Svar #9

o(x)=(-0,1x+30)*x=-0,1x2+30x

Er dette så svaret, eller skal man regne det ud også?

Brugbart svar (0)

Svar #10

Det er svaret på C) Udtrykket er reduceret færdigt.

Selv tak! :) 

- - -

Ja

Svar #11

Mange tak!

Svar #12

Vil du hjælpe med at beregne spørgsmål D?

Er også helt blank på det spørgsmål

Brugbart svar (0)

Svar #13
11. september 2024 af Tanjaholmhammershøj

jeg har lige et spørgsmål er nemlig ved at lave samme opgave, forstår bare ikke lige helt hvordan det bliver 27 kr pr bakke i spørgsmål a, jeg får det til 29,70 når jeg ligger ligningen sammen, hvad har jeg gjort forkert??

Brugbart svar (0)

Svar #14
14. september 2024 af ringstedLC

Analysen har vist, at sammenhængen kan beskrives ved følgende funktion:

[p(x) = -0,1x+30]

hvor p(x) er dagsprisen og x er antallet af afsatte bakker per dag.

a: En dag har Dagmar plukket 30 bakker jordbær. Hvad skal hun sætte dagsprisen til, hvis hun skal sælge alle bakkerne?

\begin{align*} p(30) &= -0.1\cdot 30+30=-{\color{Red} 3}+30=27\,(\textup{kr}) \end{}

Skriv et svar til: Øvelse 8 salg af jordbær

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.