Fysik
Mekanik - arbejde
En bil med massen 950 kg foretager en katastrofeopbremsning.
Til politirapporten oplyser bilisten, at hun kørte lige netop de 50km/h , som hun måtte på den pågældende strækning.
Til kontrol måler politiet derfor længden af bremsesporet. Denne måling giver 18,0 m.
a. Beregn gnidningskraftens arbejde under opbremsningen, idet gnidningskoefficienten mellem dæk og vejbane på denne vejtype er 0,75.
b. Hvilken kinetisk energi havde bilen umiddelbart før opbremsningen?
c. Hvilken fart havde bilisten umiddelbart før opbremsning?
d. Hvilke fejlkilder er der ved denne metode til bestemmelse af bilens fart?
e. Hvilke fejlkilder taler til bilistens fordel, og hvilke gør det ikke?
Jeg har beregnet gnidningskraften til -126kJ
Kan nogen hjælpe med de andre opgaver
Svar #1
27. februar 2021 af ringstedLC
a)
b)
c)
d)
- Bremsesporets- eller rettere sagt sporernes længde, giver kun den strækning, hvor hjulene er blokerede. Hvis de ikke er blokerede under hele nedbremsningen , vil farten være større.
- Vejens hældning, stærk medvind/modvind.
Svar #2
27. februar 2021 af htxelevinød
#1a)
b)
c)
d)
- Bremsesporets- eller rettere sagt sporernes længde, giver kun den strækning, hvor hjulene er blokerede. Hvis de ikke er blokerede under hele nedbremsningen , vil farten være større.
- Vejens hældning, stærk medvind/modvind.
Forstår ikke hvad du mener med opgave b
Svar #3
27. februar 2021 af ringstedLC
#2: Bilens kinetiske energi omdannes til arbejdet Wg ved nedbremsning til 0 km/h.
Skriv et svar til: Mekanik - arbejde
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.