Fysik

Find massen af Jupiters måner

09. marts 2021 af Dinfarergrim123 - Niveau: B-niveau

Hvad så alle sammen

Står med en opgave hvor jeg skal bestemme Jupiters masse ud fra Jupiters måner. 

Hvordan gør jeg? det eneste jeg ved er at jeg skal anvende keplers 3.lov men i hvilken forstand?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. marts 2021 af mathon

Keplers 3. lov indeholder ikke massen af det centrallegemet omkredsende legeme.


Brugbart svar (1)

Svar #2
09. marts 2021 af Soeffi

#0. Keplers tredje lov for en cirkulær bane, hvor månens masse er meget mindre end planetens, kan skrives:

T^2 \approx \frac{4\pi^2r^3}{GM} \Rightarrow M \approx \frac{4\pi^2r^3}{GT^2}

T er månens omløbstid, r er radius i dens bane, G er gravitationskonstanten og M er Jupiters masse.  


Svar #3
09. marts 2021 af Dinfarergrim123

fedt tak

Skal jeg så bare tage den halve storakse og omløbstiden for enhver måne, plotte det ind i formlen og der finder jeg så massen for Jupiter. 

Kan nogen forklare hvordan månernes data bestemmer Jupiters masse? hvad er sammenhængen?


Brugbart svar (1)

Svar #4
09. marts 2021 af ringstedLC

T og r er afhængige af Jupiters tyngdekraft. Se parallellen til det eksempel, hvor en pistolkugle affyres vandret med tilstrækkelig fart til aldrig at falde ned på jorden, men derimod gå i kredsløb om Jorden. Her er det Jordens tyngdekraft og dermed dens masse, der bestemmer den nødvendige fart (omløbstid) og højde (radius).


Svar #5
09. marts 2021 af Dinfarergrim123

okay tak

min lærer beder mig også om at lave en regression ved at benytte flere måners data - hvad mener han ?? og så man bliver forvirret 


Skriv et svar til: Find massen af Jupiters måner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.