Kemi

Hvorfor hjælper det at sætte min reaktion på køl?

19. marts 2021 af Pythine - Niveau: A-niveau

Hej alle

Jeg har lavet et forsøg hvor jeg isolerede noget lidokain fra en salve, hvor jeg først opløste det i demineraliseret vand og så tilsatte natriumhydroxid. Dette filtrerede jeg hvor jeg fik noget hvidt pulver. så tilsatte jeg ethanol og mere demineraliseret vand for at danne krystaller. Så satte jeg min væske på køl i et par minutter, før jeg igen filtrede det. men hvorfor hjælper dette? jeg er ikke helt med på hvad det gør. nogen der kna hjælpe?

Udover dette ville det være fedt hvis nogen kunne hjælpe med at finde hvilke funktionelle gruppe der i lidokain.


Svar #1
19. marts 2021 af Pythine

Her er en struktur for lidokain.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. marts 2021 af mathon

Har du undersøgt opløsligheden ved forskellige temperaturer?


Svar #3
19. marts 2021 af Pythine

Ja, men jeg har svært ved at finde noget om lidokains opløslighed, udover at det er uopløsligt i vand.


Svar #4
19. marts 2021 af Pythine

#2

Har du undersøgt opløsligheden ved forskellige temperaturer?

Ja, men jeg har svært ved at finde noget om lidokains opløslighed, udover at det er uopløsligt i vand.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. marts 2021 af Heptan

#0

Hej alle

Jeg har lavet et forsøg hvor jeg isolerede noget lidokain fra en salve, hvor jeg først opløste det i demineraliseret vand og så tilsatte natriumhydroxid. Dette filtrerede jeg hvor jeg fik noget hvidt pulver.

Jeg tænker at det hvide pulver er affald? Og dit stof er opløst i vand her?

Eller hvad skete der da du tilsatte NaOH? Blev der dannet krystaller?

så tilsatte jeg ethanol og mere demineraliseret vand for at danne krystaller.

Tilsatte du det til det hvide pulver, eller til den vandige opløsning?

Så satte jeg min væske på køl i et par minutter, før jeg igen filtrede det. men hvorfor hjælper dette? jeg er ikke helt med på hvad det gør. nogen der kna hjælpe?

Det lyder som om du har lavet en ekstraktion og en klassisk omkrystallisering. Man køler på opløsningen for at danne krystaller. Typisk bliver et stof nemlig mindre opløseligt når man sænker temperaturen.

Udover dette ville det være fedt hvis nogen kunne hjælpe med at finde hvilke funktionelle gruppe der i lidokain.

Benzenring, amid, amin.


Skriv et svar til: Hvorfor hjælper det at sætte min reaktion på køl?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.