Matematik

RUMFANG OG OMDREJNINGSLEGEMER

21. marts 2021 af Vasile - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har prøvet at løse disse opgave, men jeg ved ikke hvis den er rigtig. Ned under har jeg vedheftet en fil med opgaven. Er der nogen det har et bud?

Funktionerne f og g er givet ved

f(x)=1/5x+3

g(x)=\sqrt{2x-6}

Graferne for de to funktioner begrænser sammen med koordinatakserne og linjen x = 10 en punktmængde M i 1. kvadrant.

Bestem arealet af M.
Bestem rumfanget af det omdrejningslegeme, man får, når M drejes 360° om x-aksen.

Vedhæftet fil: opg38.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2021 af ringstedLC

Alle tråde bliver set, så lad være med at oprette det samme spørgsmål flere gange.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. marts 2021 af AMelev

#0 Du gør livet meget besværligt for dig selv ved ikke at starte med at tegne graferne for f og g i samme koordinatsystem.
Hvis du havde gjort det, havde du nok spottet, at punktmængden består af 2 dele.
Del 1, som er punktmængden begrænset af de to akser og f-grafen
Del 2, som er punkrmængden begrænset af de to grafer og linjen x = 10.
Så havde du måske også undgået at lave det rod, som du har lavet med at løse ligningen f(x) - g(x) = 10.

Du skal løse ligningen g(x) = 0 for at finde ud af øvre grænse for Del 1 og nedre grænse for Del 2.
Så beregner du arealet for Del 1 (FS side 28 (169)) og arealet for Del 2 (FS side 28 (170)), og så beregner du det totale areal.

Rumfang af omdrejningslegeme - samme opdeling. FS hhv. side 28 (172) og side 29 (173).

PS! Jeg synes, det virker lidt som overkill i 1g. Skal diin profil mon ikke revideres?

Vedhæftet fil:Udklip-2.jpg

Svar #3
21. marts 2021 af Vasile

#2 Jeg er på HF-enkeltfag fjernundervisning hos VUC og det er mere end 10 år siden jeg har været i skolen.Nu er min profil opdateret.

 Tak for hjælpen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. marts 2021 af AMelev

OK, men så er det vel alligevel STX bekendtgørelsen, så henvisningen til formelsamlingen skulle stadig passe.


Skriv et svar til: RUMFANG OG OMDREJNINGSLEGEMER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.