Kemi

hvilke teoretiske overvejelser man kan gøre for at optimere processen?

24. marts 2021 af Pythine - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har denne opgave ud fra et forsøg, hvor jeg har isoleret noget lidokain, hvor jeg gjorde følgende

tømme salven i et 250 ml bægerglas,
 jeg tilsatte demineraliseret vand, indtil at salven var opløst. Efter dette tilsatte jeg 2 M natriumhydroxid, indtil den samlede væske ramte en pH-værdi på 14.
Der bliver dannet noget hvidt bundfald = lidokain på freebase form.
lave en sugefiltrering, indtil alt vandet er filtreret fra.
for at gøre det endnu mere rent, putter jeg mit lidokain i et reagensglas og tilsætter så ethanol indtil alt lidokainen igen er opløst.
tilsætter jeg demineraliseret vand for igen at isolere lidokainen. 
lidokainen bliver til små krystaller,
sætter væsken i køleskabet for at reaktion 
filtrer en sidste gang og får lidokain som krystaller.

Mim opgave lyder så:

Du skal i den sammenhæng komme ind på, hvordan stoffernes kemiske egenskaber har betydning for processen, herunder hvilke teoretiske overvejelser man kan gøre for at optimere processen.

Er den nogen der måske kan hjælpe mig lidt i gang?


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. marts 2021 af Heptan

Lidokains kemiske egenskaber har indflydelse på opløseligheden, og dermed effektiviteten af at lave en omkrystallisering (som er det du har gjort). Dvs man kan prøve at variere på betingelserne for at få nogle pænere/renere krystaller og med større udbytte. Man kan fx bruge forskellige solventer eller kombinationer af solventer: vand, methanol, ethanol, isopropanol, acetone, ethylacetat, chloroform osv.

Man kan også variere på temperaturerne - man kan varme på opløsningen for at opløse stoffet bedre (og så kan man måske nøjes med mindre ethanol), og køle mere på det (men det lyder til du kølede rigeligt på det).  Man kan også lade opløsningen stå ved stuetemperatur i stedet for køleskab, så kan man nogle gange få flottere krystaller (hvis man køler for hurtigt på opløsningen kan der komme urenheder i krystallerne fordi de dannes for hurtigt).

http://da.swewe.net/word_show.htm/?90452_3&Omkrystallisation

Der findes også andre metoder til at oprense sit produkt på, fx søjlekromatografi eller HPLC. De er dyre/besværlige men bedre end omkrystallisering.


Skriv et svar til: hvilke teoretiske overvejelser man kan gøre for at optimere processen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.