Fysik

en tegning der illustrere rotationsaksen i de 2 forskellige delopgaver

01. april 2021 af Amalie1234324 - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg skal lave en tegning der illustere de to delopgaver i den vedhæftet opgave. Jeg ved i delopgave 2 så har jeg brugt inertimomentformlen for thin walked hollow cylinder I=m*R^2. og her er der en tegning hvor (rotatiosnpunktet) er i selve cirklen af pinden. Er forskellen ikke at den ene der skal rotationspunktet sidde i midten af pinden og i del 2 skal rorationspunktet sidde på selve cirklen for enderne af pinden?

Vedhæftet fil: hjælp.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. april 2021 af ringstedLC

#0: Tror du har fundet en rør-formel, (thin-walled), men det ikke sådan beskrivelsen skal opfattes.

Pinden er her en cylinder, men det spiller ingen rolle, bare den er regulær.

Vedhæftet fil:__0.png

Svar #2
01. april 2021 af Amalie1234324

Tak, jeg har lavet 2 pile hvor jeg tænker rotationspunktet er. Er det rigtigt?

Vedhæftet fil:er.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
01. april 2021 af ringstedLC

Nej. z-aksen er rotationsakse.


Svar #4
01. april 2021 af Amalie1234324

Tak, lige et sidste spørgsmål som undrer mig lidt. Hvis vi ikke havde en rotationspunkt i selve cirklen i pinden, så vil den  nye inertimoment ikke være =Ia+M*R^2 vel?, Jeg tænker at de"+M*R^2" kommer fra inertimomentformlen for thin wall, som har inertimoment på M*R^2. Så hvis vi nu ikke havde en cirkel i enderne af pinden men istedet nogle firkanter, så ville den  nye inertimomentformel være anderledes end I_new=Ia+M*R^2, ik?


Svar #5
01. april 2021 af Amalie1234324

Så M*R^2 kommer fra at vi har en rotationspunkt på selve cirklen på enderne af pindende ikke, altså fra intertimomentformlen for thin wall


Svar #6
01. april 2021 af Amalie1234324

? Håber du gider at bruge tid blot på at svare påd ette spørgsmål. Det er det sidste :)


Brugbart svar (1)

Svar #7
01. april 2021 af ringstedLC

#5: Der er ikke noget rotationspunkt , da man ikke kan dreje noget om et punkt uden at definere en retning, altså en rotationsakse, hvorom pinden drejer.

Pinden drejer i xy-planen og har derfor z-aksen som rotationsakse. Den blå er så bare tegnet i xy-planen forskudt med 2 i z-aksens retning for overskuelighed.

På figuren er pinden en cylinder, men det spiller ingen rolle, bare den er regulær.

Mht. til formlerne: Spørg videre i den oprindelige tråd https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2006101, så denne tråd kun kommer til at handle om at tegne situationen.


Skriv et svar til: en tegning der illustrere rotationsaksen i de 2 forskellige delopgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.