Kemi

Struktur isomeri

01. april 2021 af Janne91 - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg forstår ikke helt præcis hvad det er jeg skal i denne opgave.

Jeg har en række parvise isomerier stoffer. der står jeg skal forklare hvilken type strukturisomeri der er tale om for hvert par, og omtale stofferne med systematiske navne.

Vil i evt vise det med den første, så kan det være jeg forstår det bedre. På forhånd tak :)

Vedhæftet fil: struktur.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
01. april 2021 af AngelOneOne

Hej,

Der findes tre forskellige typer strukturisomeri. Det er kædeisomeri, stillingsisomeri, og funktionsisomeri.

Kædeisomeri, kunne f.eks. være en forbindelse der indeholder 4 C-atomer og 10 H-atomer (C4H10), en struktur, som både butan og 2-methylpropan opfylder. Der er dog forskel på kædelængden, de kemiske og fysiske egenskaber, især i forhold til reaktionsvillighed.

Stillingsisomeri, kunne for eksempel være 1-propanol, og 2-propanol. Her er kæden ens, men den funktionelle gruppe (-OH), er pleceret forskellige steder på kæden. Dette er også en vigtig isomeri i aromatiske forbindelser. For eksempel findes dibrombenzen i tre stillingsisomere forbindelser - 1,2-, 1,3-, og 1,4-dibrombenzen.

I gunktionsisomeri adskiller forbindelsernes struktur sig så meget fra hinanden, at de tilhører forskellige stofklasser. For eksempel så kan forbindelser med bruttoformlen C2H4O2 både være eddikesyre (en carboxylsyre) og 2-hydroxyethanal (et hydroxyaldehyd). De kemiske egenskabers forskelle, er også meget udtalte hos funktionsisomere forbindelser.

Den struktur du har vedhæftet, er derfor stillingsisomeri. De er begge en dimethylbutan, men den øverste er en 2,3-dimethylbutan, og den nederste er 2,2-dimethylbutan.

Håber det hjælper dig på vej.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
02. april 2021 af Janne91

Tusind tak, det var meget brugbart. :)


Skriv et svar til: Struktur isomeri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.