Kemi

Indholdet af hydrogenperoxid i opløsningen

20. april kl. 18:32 af Lasse123jo - Niveau: B-niveau

Hej :) Er der måske nogle, der kan hjælpe med denne opgave? 

Det er spørgsmål c, som jeg er i tvivl om 

Hydrogenperoxid reagerer med permanganationer i sur opløsning under dannelse af O2 og Mn2+

a) Opskriv reaktionsskema for redoxreaktionen 

Dette har jeg allerede gjort :) 

100 ml af en vandig opløsning hydrogenperoxid titreres efter tilsætning af fortyndet svovlsyre med 0,100 M KMnO4. Ved ækvivalenspunktet var der anvendt 25,4 ml af kaliumpermanganatopløsningen
b) Beregn koncentrationen af hydrogenperoxidopløsningen

Dette har jeg også allerede gjort :) 

Densiteten af hydrogenperoxidopløsningen er 1,0 g/ml.
c) Beregn indholdet af hydrogenperoxid i opløsningen, og angiv resultatet som masseprocent

Denne opgave er jeg meget i tvivl om. Jeg har udregnet massen af hydrogenperioxidopløsningen, som jeg fik til 100 g. Er det rigtigt? Og hvad skal jeg nu gøre. Jeg tænker, at jeg skal bruge noget mængdebregning, måske? 

Brugbart svar (1)

Svar #1
21. april kl. 17:07 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{c)} \\&& \left [ H_2O_2 \right ]=p\cdot 10^{-2}\cdot \frac{\varrho }{M}\qquad p\textup{ er masseprocenten}\\\\&& p=\frac{\left [ H_2O_2 \right ]\cdot M}{\varrho}\cdot 10^2\\\\&& p=\frac{\left [ H_2O_2 \right ]\cdot \left ( 34.147\;\frac{g}{mol} \right )}{1000\;\frac{g}{L}}\cdot 10^2 \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #2
22. april kl. 09:41 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{a)} \\& 5\,H_2O_2\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,Mn{O_4}^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;6\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;8\,H_2O\,_{\textit{(l)}}\;+\;5\,O_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;2\,Mn^{2+}\,_{\textit{(aq)}} \\\\\\& \textbf{titrering:}\\&\qquad \qquad \qquad \textup{molforhold:}\quad H_2O_2:Mn{O_4}^-=5:2\\\\& \textbf{molligning:}\\&\qquad \qquad \qquad (0.100\;L)\cdot c_{H_2O_2}=\frac{5}{2}\cdot \left ( 0.0254\;L \right )\cdot (0.100\;M)\\\\&\qquad \qquad \qquad c_{H_2O_2}=2.5\cdot \frac{0.0254}{0.100}\cdot (0.100\;M)=0.0635\;M \end{array}

Brugbart svar (1)

Svar #3
22. april kl. 09:45 af mathon

\small \small \begin{array}{llllll} \textbf{c)} \\&& \left [ H_2O_2 \right ]=p\cdot 10^{-2}\cdot \frac{\varrho }{M}\qquad p\textup{ er masseprocenten}\\\\&& p=\frac{\left [ H_2O_2 \right ]\cdot M}{\varrho}\cdot 10^2\\\\&& p=\frac{\left ( 0.0635\;\frac{mol}{L} \right )\cdot \left ( 34.147\;\frac{g}{mol} \right )}{1000\;\frac{g}{L}}\cdot 10^2\%=0.2\% \end{array}

Svar #4
22. april kl. 14:03 af Lasse123jo

\small \small \begin{array}{llllll} \textbf{c)} \\&& \left [ H_2O_2 \right ]=p\cdot 10^{-2}\cdot \frac{\varrho }{M}\qquad p\textup{ er masseprocenten}\\\\&& p=\frac{\left [ H_2O_2 \right ]\cdot M}{\varrho}\cdot 10^2\\\\&& p=\frac{\left ( 0.0635\;\frac{mol}{L} \right )\cdot \left ( 34.147\;\frac{g}{mol} \right )}{1000\;\frac{g}{L}}\cdot 10^2\%=0.2\% \end{array}

Jeg har ikke kunnet slå denne formel op i en formelsamling, er det en sammensat formel?

Brugbart svar (0)

Svar #5
22. april kl. 14:24 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textbf{Alment:}\\& \textup{opl\o sningens masse:}&V\cdot \varrho \\\\& \textup{det opl\o ste stofs masse:}&p\cdot 10^{-2}\cdot V\cdot \varrho\\\\& \textup{antal mol opl\o st stof:}&\frac{p\cdot 10^{-2}\cdot V\cdot \varrho}{M}\\\\& \textup{opl\o sningens molaritet:}&c=\frac{p\cdot 10^{-2}\cdot V\cdot \varrho}{M\cdot V}=p\cdot 10^{-2}\cdot \frac{ \varrho}{M} \end{array}

Skriv et svar til: Indholdet af hydrogenperoxid i opløsningen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.