Fysik

Rotation (kinetisk energi og vinkel rotation)

20. april 2021 af jasm1464 - Niveau: B-niveau

hej jeg sidder og skriver på min opgave i fysik og skal til at perspektivere, til andre ting, pt har jeg om( kinetisk energi og vinkelrotation) og har skrevet om translatorisk energi, samt rotationsenergi og derefter kombineret dem til kinetisk energi men nu skal jeg så til at perspektivere, jeg kan ikke helt huske hvordan jeg skal perspektivere til noget andet, det kan sagtens være en bil, cykel, karrusel. da det minder om kinetisk energi. er der evt en der kan hjælpe mig med hvordan jeg perspektivere videre. 

det skal lige sige at jeg ikke har lavet halvdelen i min opgave da jeg mangler rådata som min gruppe skal have lavet imorgen, men denne opgave er individuel, efter at man hr lavet forsøget

mange tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. april 2021 af Oscar8795


Perspektivering til en cykel:
Kinetisk energi er som sagt "bevægelses" energi som er en energi der er i bevægelse, så ved en cykel der bevæger sig er der en energi.
Den er omsat fra geokemisk energi som starter ud fra solen, det vil sige at når energi fra solens kerne sendes ud, så kommer den til jorden.
Hvor at den så omsættes til termisk energi som laves til kinetisk energi ved cyklens bevægelse. Denne energi omdannelse kan regnes ud ved domede's lov.
Domedes lov fortæller om omdannelsen af Energi
der er en tabel for denne


altså vil en cykels kinetiske energi potentiale kunne udregnes fra den mekaniske energi ved isolation
eller ved strålings energi - eular


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. april 2021 af HenrikPSimonsen

Du kan også bruge denne simulations video der demonstrerer kinetisk energi: https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ Den viser omdannelsen af energier, men domedes lov er også ret relevant som Oscar nævner. I videoen forklares sammenhængen af rotation, gravitation og energier.


Skriv et svar til: Rotation (kinetisk energi og vinkel rotation)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.