Fysik

Laplaces lov

24. april 2021 af CecilieBebsi (Slettet) - Niveau: A-niveau

Vi er ved at skrive rapport om Laplaces lov og er gået i stå ved følgende del:

"Afbild F som funktion af antal magnetfelter, og udfør en passende regression, og kommenter grafens forløb. Forklar at grafens hældning skal ifølge Laplaces lov være identisk med B0*I*L, hvor B0 er magnetfeltet pr. magnet. Passer det?"

Jeg har vedhæftet et billede af vores graf (og data).

Vi ved ikke helt hvordan vi skal forklare og vurdere, at/om grafens hældning ifølge Laplaces lov skal være/er identisk med B0*I*L, hvor B0 er magnetfeltet pr. magnet."

Vi er også lidt usikre på, hvordan vi bør beskrive grafens forløb. Men indtil videre har vi skrevet, at datapunkterne ikke ligger særligt tæt på den rette linje. Samt er R2-værdien 0,97, som er en del under 1. Dog har vi med en ret linje at gøre, som også går igennem origo, så man kan konkludere, at grafen tilnærmelsesvis passer med F=B0*I*L.
 

Vedhæftet fil: Laplaces lov graf 3.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2021 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. april 2021 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. april 2021 af peter lind

B er magnetfeltet ikke magnetfeltet pr. magnet kun magnetfeltet.

Kraften er BIL = k*x hvor k er I*L og x er magnetfeltet Det er ligningen for en ret linje gennem origo.

Masse er ikke en kraft men masse *g er en kraft

Jeg synes jeres graf er udmærket. En korrelatioskefficient på 0,97 er også udmærket. Der er måleusikkerhed på, så du skal ikke forvente mere


Svar #4
25. april 2021 af CecilieBebsi (Slettet)

#3
B er magnetfeltet ikke magnetfeltet pr. magnet kun magnetfeltet.

Kraften er BIL = k*x hvor k er I*L og x er magnetfeltet Det er ligningen for en ret linje gennem origo.

Masse er ikke en kraft men masse *g er en kraft

Jeg synes jeres graf er udmærket. En korrelatioskefficient på 0,97 er også udmærket. Der er måleusikkerhed på, så du skal ikke forvente mere


Det er selve Opgavebeskrivelsen, der siger, at B_0 er magnetfeltet pr. Magnet, så det må det jo være.
Jeg forstår ikke, hvorfor du skriver, at masse ikke er en kraft. Det ved jeg godt det ikke er, har da heller ikke skrevet nogen steder at det er? Mener du ift. tabellen hvor der står m/g? Det betyder, masse i enheden gram.

Men mit spørgsmål gik mere ud på, hvordan man skal svare på opgaven:
"Forklar at grafens hældning skal ifølge Laplaces lov være identisk med B0*I*L, hvor B0 er magnetfeltet pr. magnet. Passer det?"

Brugbart svar (0)

Svar #5
25. april 2021 af peter lind

Det er nok opgavebesrivelsen du har misforstået: Hvis du har  n magneter med hver magnetfeltstyrke B0 er det samlede magnetfelt n*B0 Hvis det var magnetfeltet pr. magnet vil det være B0.

Ja det gør det med udeladelsen pr. magnet. Desuden hvis du bruger massen opad y aksen er det ikke kraften


Svar #6
25. april 2021 af CecilieBebsi (Slettet)

#5

Det er nok opgavebesrivelsen du har misforstået: Hvis du har  n magneter med hver magnetfeltstyrke B0 er det samlede magnetfelt n*B0 Hvis det var magnetfeltet pr. magnet vil det være B0.

Ja det gør det med udeladelsen pr. magnet. Desuden hvis du bruger massen opad y aksen er det ikke kraften

Jeg har heller ikke brugt massen op ad y-aksen? Jeg har beregnet kraften ud fra F=m*g, og sat F på y-aksen.

Der står direkte i opgavebeskrivelsen:
"Forklar at grafens hældning skal ifølge Laplaces lov være identisk med B0*I*L, hvor B0 er magnetfeltet pr. magnet. Passer det?"

Så hvad er det der bliver misforstået? Der står jo at hældningen skal være identisk med B0*I*L, hvor B0 er magnetfeltet pr. magnet.


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. april 2021 af peter lind

Det er i hvert fald forkert. Så vidt jeg kan se, er det heller ikke det du har brugt


Skriv et svar til: Laplaces lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.