Matematik

matematik spørgsmål om sandsynlighed

05. maj 2021 af MarkRasm - Niveau: 10. klasse

jeg har en ven der spørger om opg 5.3 men jeg kan ikke selv få øje på hvordan jeg laver den

excel filen er givet 

Vedhæftet fil: REGN_MAJ_2021 (1).xlsx

Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2021 af peter lind

5.1 mere precist Det er 13/30

5.2 132/302

5.3 Brug regnearet


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. maj 2021 af AMelev

Kør fx 100 simuleringer og lave en tabel (0,1,2,3,4) over hvor mange "regnfødselsdage", der kommer. 
Så kan I efter endt simulering benytte sum til at tælle op, hvor mange gange de forskellige antal regnvejrdage vil optræde.
Frekvensen vil være en tilnærmet værdi for sandsynligheden.
Højst 1 "regnvejrsfødselsdag" betyder 0 eller 1 "regnvejrsfødselsdag", så P(højst 1) = P(0) + P(1), så frekvenserne for 0 og 1 "regnvejrsfødselsdage" lægges sammen.
Jo flere simuleringer, des tættere kommer frekvensen på den rigtige sandsynlighed.

I skulle gerne få P(0) tæt på 10.3% og P(1) tæt på 31.5%.

Se vedhæftede med optælling i Excelfilen. 

Vedhæftet fil:REGN_MAJ_2021-Opt.xlsx

Svar #3
05. maj 2021 af MarkRasm

tusind tak skal i have og god forklaring AMelev det sætter vi super meget pris på


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. september 2021 af Jenspaulsen1

Hej, lige et spørgsmål:

Forstår ikke helt hvordan man skal notere det der kommer fra ens simulering ned i forhold til regnvejsdag. Der står nemlig antal år til venstre og regnvejs/tørvejrs fødselsdage ved siden af.


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. september 2021 af AMelev

Hvis resultatet af din kørsel er 2 regnvejrsdage, taster du 1 i en fri celle under "2", hvis resultatet var 0, sætter du 1 under det. Når du så summerer cellerne under fx 0, får antal gange, hvor der ingen regnvejrsdage har været. Det er det, der er gjort i cellerne B9-G12.

Filen, der er vedhæftet spørgsmålet i #0 har en fejl indbygget i optællingen, da overskrifterne 0,1, 2, 3, 4 i registreringsafsnittet J-N tælles med - de skulle have været tekst. 
Jeg vedhæfter en redigeret udgave af filen, så det nu skulle fungere efter hensigten - håber jeg.
 


Skriv et svar til: matematik spørgsmål om sandsynlighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.