Matematik

Annuitetsopsparing og lån

29. maj 2021 af xxsara3 - Niveau: B-niveau

Halløjjjj :))

Jeg er ved at forberede mig på matematik - årsprøve, hvor jeg har et par spørgsmål og beviser, som jeg ikke kan finde ud af. 

1. Gør lidt mere ud af 2.gradspolynomiet og antallet af rødder i et 2.gradspolynomium

2. Redegøre for, hvad et polynomium er og for antallet af rødder

3. Vis hvordan man bestemmer de forskellige størrelser, der indgår i renteformlen.

4. Kom annuitetsopsparing og lån

Tak på forhånd :))


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2021 af mathon

           \small \begin{array}{llllll} \textbf{4.}\\& \textup{opsparing:}&A_n=y\cdot \frac{(1+r)^n-1}{r}\\\\& \textup{l\aa n:}&A_0=y\cdot\frac{ 1-(1+r)^{-n}}{r} \ \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. maj 2021 af ringstedLC

3.

\begin{align*} K_n &= K_0\cdot (1+r)^n \\ K_0 &= \frac{K_n}{(1+r)^n} \\ r &= \sqrt[n]{\frac{K_n}{K_0}}-1 \\ n &= \frac{\ln\bigl(K_n\bigr)-\ln\bigl(K_0\bigr)}{\ln\bigl(r+1\bigr)} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. maj 2021 af mathon

           \small \small \begin{array}{llllll} \textbf{3.}\\& \textup{Fremf\o rt kapital:}&K_n=K_0\cdot \left ( 1+r \right )^n\\\\& \textup{Tilbagef\o rt kapital:}&K_0=K_n\cdot \left ( 1+r \right )^{-n}\\\\& \textup{Antal terminer:}&n=\frac{\log\left ( \frac{K_n}{K_0} \right )}{\log(1+r)}\\\\& \textup{Rentefod:}&r=\left ( \frac{K_n}{K_0} \right )^{\frac{1}{n}}-1 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. maj 2021 af mathon

          \small \small \small \begin{array}{llllll} \textbf{1.}\\&& ax^2+bx+c=a\cdot \left ( x+\frac{b}{2a} \right )^2+(\frac{4ac-b^2}{4a})\quad a\neq0 \\\\& \textup{hvis }a>0&ax^2+bx+c=a\cdot (x-x_1)(x-x_2)\\&&\qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \textup{n\aa r }x_1\textup{ og }x_2\textup{ er r\o dder/rod}\\& \textup{hvis }a=0&ax^2+bx+c=a\cdot (x-x_1)^2 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. maj 2021 af mathon

rettelse:

\small \small \small \small \begin{array}{llllll} \textbf{1.}\\&& ax^2+bx+c=a\cdot \left ( x+\frac{b}{2a} \right )^2+(\frac{4ac-b^2}{4a})\quad a\neq0 \\\\& \textup{hvis }d>0&ax^2+bx+c=a\cdot (x-x_1)(x-x_2)\\&& \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \textup{n\aa r }x_1\textup{ og }x_2\textup{ er r\o dder/rod}\\& \textup{hvis }d=0&ax^2+bx+c=a\cdot (x-x_1)^2 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. maj 2021 af AMelev

#0

Jeg er ved at forberede mig på matematik - årsprøve, hvor jeg har et par spørgsmål og beviser, som jeg ikke kan finde ud af. 

Hvilke beviser er det, du har problemer med? 


Skriv et svar til: Annuitetsopsparing og lån

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.