Kemi

Hvad hvis ladningerne allerede stemmer?

14. august 2021 af AliceiEventyrland (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej SP

Jeg har redoxreaktionen (sur)

I- (aq) + Fe+3 (aq) → I2 (s) + Fe2+ (aq)

som jeg skal afstemme. Jeg har fundet oxidationstal

-I, +III, 0, +II og deres ændringer: I stiger med 1 og Fe falder med 1. Nu er jeg nået til ladningerne, og jeg får ladningerne til at give +2 på begge sider, men jeg skal jo tilføje nogle H+, da det jo er en sur opløsning. Og bagefter noget vand, men jeg har jo ikke O på nogen af siderne? Hvad skal jeg så gøre?

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. august 2021 af MountAthos

Skal være

2 I- + 2 Fe3+ → I2 + 2 Fe2+


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. august 2021 af mathon

#0

\small \begin{array}{lllll} && I^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Fe^{3+}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;I_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;Fe^{2+}\,_{\textit{(aq)}}\\\\&& 2\,I^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Fe^{3+}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;I_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;Fe^{2+}\,_{\textit{(aq)}}&\textup{ladningen stemmer ikke!} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. august 2021 af MountAthos

#2

\small \begin{array}{lllll} && I^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Fe^{3+}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;I_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;Fe^{2+}\,_{\textit{(aq)}}\\\\&& 2\,I^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Fe^{3+}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;I_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;Fe^{2+}\,_{\textit{(aq)}}&\textup{ladningen stemmer ikke!} \end{array}

                Se # 1


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. august 2021 af Sveppalyf

I går 1 op og Fe går 1 ned. Altså skal der være 1 I og 1 Fe på hver side. Du skal derfor sætte ½ foran I2 på højresiden.

Ladningen stemmer, så der skal ikke tilføjes nogen H+.

O og H stemmer også, så der skal ikke tilføjes nogen H2O.

Reaktionsligningen er altså nu afstemt men hvis du ikke kan lide at der står ½ I2, så kan du gange igennem med 2, og så får du resultatet fra #1.


Skriv et svar til: Hvad hvis ladningerne allerede stemmer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.