Matematik

Maple ekspert søges

22. august 2021 af Marthan91 - Niveau: A-niveau

Tegn i samme koordinatsystem graf for f(x)=sin(x) og for tangenten til grafen i punktet \left ( \frac{\Pi }{6} ,f\left (\frac{\Pi }{6} \right )\right)

Jeg forstår ikke hvordan jeg griber det her an, jeg med på jeg skal plotte en sinus kurve og let nok, men hvordan får jeg den tangent ind i samme kordinat system?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. august 2021 af ringstedLC

\begin{align*} f(x) &= \sin\left ( x \right ) \\ f\!\left ( \tfrac{\pi}{6} \right ) &= \sin\!\left ( \tfrac{\pi}{6} \right )=\;? \\ f'(x) &= \bigl(\sin(x)\bigr)'=... \\ f'\!\left ( \tfrac{\pi}{6} \right ) &=\;? \\ \textup{Tangent i }\Bigl(x_0,f\!\left (x_0\right )\Bigr):y &= f'(x_0)\cdot (x-x_0)+f(x_0) \\ \textup{Tangent i }\Bigl(\tfrac{\pi}{6},f\!\left (\tfrac{\pi}{6} \right )\Bigr):y &= f'\!\left ( \tfrac{\pi}{6} \right )\cdot \left ( x- \tfrac{\pi}{6}\right )+f\!\left ( \tfrac{\pi}{6} \right ) \end{align*}


Svar #2
22. august 2021 af Marthan91

#1

\begin{align*} f(x) &= \sin\left ( x \right ) \\ f\!\left ( \tfrac{\pi}{6} \right ) &= \sin\!\left ( \tfrac{\pi}{6} \right )=\;? \\ f'(x) &= \bigl(\sin(x)\bigr)'=... \\ f'\!\left ( \tfrac{\pi}{6} \right ) &=\;? \\ \textup{Tangent i }\Bigl(x_0,f\!\left (x_0\right )\Bigr):y &= f'(x_0)\cdot (x-x_0)+f(x_0) \\ \textup{Tangent i }\Bigl(\tfrac{\pi}{6},f\!\left (\tfrac{\pi}{6} \right )\Bigr):y &= f'\!\left ( \tfrac{\pi}{6} \right )\cdot \left ( x- \tfrac{\pi}{6}\right )+f\!\left ( \tfrac{\pi}{6} \right ) \end{align*}

Jeg ved ikke hvad jeg skal med det svar? jeg prøver at plotte det i maple (at tegne det) hvordan gør jeg det?


Skriv et svar til: Maple ekspert søges

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.