Kemi

Fysisk størrelse?

10. september 2021 af Alrighty - Niveau: C-niveau

Hvad er en fysisk størrelse? Har læst at det er noget med et tal og en enhed men samtidig så har jeg fået en opgave der fortæller, at kilogram (gram=enhed) ikke er en fysisk størrelse, men derimod at masse og kraft er


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. september 2021 af Viderekem (Slettet)

Fysiske størrelser består af en  talværdi og en enhed

Fx:

M

kg 

km/h 


Svar #2
10. september 2021 af Alrighty

Det er ikke hvad der står i min opgave, jf. #0


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. september 2021 af mathon

                \small \begin{array}{llllll} \textup{st\o rrelse}=&\underset{\textup{talv\ae rdi}}{\underbrace{\left \{ \textup{st\o rrelse} \right \}}}\cdot\underset{\textup{enhed}}{\underbrace{ \left [ \textup{st\o rrelse} \right ]}}\\\\ \textup{masse:}\\&m=\left \{ m \right \}\cdot kg\\\\ \textup{kraft:}\\&F=\left \{ F \right \}\cdot N \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. september 2021 af Viderekem (Slettet)

#2

Det er ikke hvad der står i min opgave, jf. #0

Læs svar 3 


Svar #5
10. september 2021 af Alrighty

#3 Hvad betyder {}? Og hvorfor ganger du talværdi med enhed? Hvis man siger 27 gram er der et usynligt gange imellem 27 og gram?


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. september 2021 af Eksperimentalfysikeren

27 gram svarer til f.eks. 4 æbler. Tallet 27 angiver, hvor mange, der er, og gram, hvilken slags, det er.

En fysisk størrelse er et tal, der angiver, hvor mange, der er, efterfulgt af enheden, der fortæller, hvilken slags, det er.

En enhed skrives som en gundenhed, her gram, evt. med et prefix, her k for kilo, som angiver en skalafaktor. kilo er skalafaktoren 1000. 3kg betyder 3 enheder, der hver er 1000 gange størrelsen af 1gram.

kg er ikke en fysisk størrelse, da talværdien ikke er der. Det er en fysisk enhed.

I #3 er benyttet en skrivemåde, hvor man kan skille talværdien og enheden ad. {F} betyder talværdien i den fysiske størrelse F. Hvis F=42N, så er {F}=42.


Svar #7
11. september 2021 af Alrighty

#6 Jeg er med på, at en fysisk størrelse består af en talværdi og en enhed, f.eks. 27 gram, 3kg eller 4 æbler. Men masse og kraft er hver et ord uden tal, så det forvirrer lidt. At sige {m}= en talværdi forvirrer også


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. september 2021 af Eksperimentalfysikeren

Hvis en flagstang har højden h = 18m, så er {h}=18 og [h]=m

En bil kører hed farten v=25m/s så {v} = 25 og [v] = m/s.


Skriv et svar til: Fysisk størrelse?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.