Biologi

Fremmende eller hæmmende transmitterstof

26. september 2021 af plzHjælpMigplz - Niveau: B-niveau

Jeg har brug for hjælp til at løse denne opgave, som er knyttet figuren i det vedlagte bilag

(SE VEDHÆFTET FIL)

Opgaven er:

"Er det viste transmitterstof i figuren hæmmende eller fremmende? Begrund dit svar."

Så hvis nogen ville svare på det, og fortælle hvorfor det er sådan, ville i være mega nice. Mange tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. oktober 2021 af Jiraiya

For at være helt ærligt så er den figur dårlig så det lidt et skøn men det jeg tror den prøver at fortælle dig er, at en excitatory (fremmende) neurotransmitter har bundet sig til receptoren på den postsynaptiske neuron hvilket har bevirket en åbning af ionkanalerne og et optag af Na+ hvilket depolariserer den postsynaptiske neuron og øger chancen for et aktionspotentiale.

Hvis neurotransmitterende var hæmmende ville K+ kanaler åbne sig hvilket ville føre til hyperpolarization.


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. oktober 2021 af Opello

Umiddelbart vil jeg sige at det er fremmende transmitterstoffer, i dette tilfælde acetykolin. Det ser jeg fordi natrium-ioner strømmer ind i det postsynaptiske neuron. Her er en lidt mere beskrivende figur.


Skriv et svar til: Fremmende eller hæmmende transmitterstof

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.