Matematik

brøkregning og et eller andet jeg ikke kan huske

04. februar 2022 af Danielermitnavn - Niveau: 8. klasse

Opgave 10

Pernille har 3 skjorter, der kan bruges med 4 forskellige nederdele og med 2 forskellige par sko.

a) Hvor mange forskellige muligheder har Pernille for at klæde sig på, hvis hun skal bruge en skjorte, en nederdel samt et par sko? En dag vælger hun at gå barfodet, men hun tager til gengæld en ankelkæde på.

b) Hvor mange muligheder har Pernille nu? 

Det her det den sidste


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar 2022 af PeterValberg

Det er ikke brøkregning, men derimod kombinatorik

a) Du skal benytte multiplikationsprincippet:

Antal muligheder = 3 skjorter · 4 nederdele · 2 par sko = 24 mulige outfits :-)

samme fremgangsmåde i b)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. februar 2022 af SuneChr

ad # 0
Husk, at Pernille har to ankler, formoder jeg, kæden kan placeres på.


Svar #3
04. februar 2022 af Danielermitnavn

#2

ad # 0
Husk, at Pernille har to ankler, formoder jeg, kæden kan placeres på.

Tak


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. februar 2022 af AngelOneOne

#2

Jeg vil umiddelbart mene, at den dag Pernille går barfodet kun vil tælle som en, og ikke to. Da der kun er tale om en dag, hvor hun er barfodet, og det er den eneste dag hun har ankelkæde på, gør det ikke noget for summen af det samlede antal outfits, hvor ankelkæden sidder, da ankelkæden kun kan sidde på enten højre eller venstre ankel, den dag.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. februar 2022 af SuneChr

Pernille har det samme antal muligheder, om hun vælger skoene eller ankelkæden:

par sko1
par sko2                      I alt to valg

ankelkædevenstre fod
ankelkædehøjre fod         I alt to valg      


Brugbart svar (1)

Svar #6
06. februar 2022 af AngelOneOne

#5

Da Pernille kun går med bare fødder en dag, kan hun kun bære ankelkæden på enten højre eller venstre ankel. Skal hun have to muligheder ud af det, skal hun gå barfodet to dage. En dag med ankelkæden på venstre ankel og en dag med ankelkæden på højre ankel. I følge opgaven, går hun kun barfodet en dag, og kan dermed kun have ankelkæden på enten venste eller højre ankel.

En dag vælger hun at gå barfodet, men hun tager til gengæld en ankelkæde på.

Så vil stadig mene, at dagen med ankelkæden kun giver en mulighed, med mindre hun vælger at skifte kæden fra den ene ankel til den anden i løbet af dagen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. februar 2023 af ssaarraa

jeg vil også mene at det er en mulighed for det er en dag og ikke flere. 

jeg var selv meget forviret over det spørgsmål men jeg tro at det er en mulighed


Brugbart svar (0)

Svar #8
31. maj 2023 af vitusfred

lad vær med at snyd kun hvis i er i 5 klasse


Skriv et svar til: brøkregning og et eller andet jeg ikke kan huske

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.