Matematik

Hvad menes der med "restriktionen af f"?

14. februar 2022 af MajaXm - Niveau: Universitet/Videregående

Hej jeg har en opgave hvor jeg ikke helt forstå selve spørgsmålet. 

Hvad skal der forstås ved "restriktionen af f"? 

Opgaven er vedhæftet:))

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. februar 2022 af Anders521

#0 Vedhæft et billede af (hele) opgaven. Der er formentlig tale om en funktion der er afledt f.

Svar #2
14. februar 2022 af MajaXm

#0 Vedhæft et billede af (hele) opgaven. Der er formentlig tale om en funktion der er afledt f.

Ok, her er hele opgaven 

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. februar 2022 af Soeffi

#2. Indsætter redigeret billede.

Skal du kun have hjælp til d) ?

Vedhæftet fil:2039151.png

Svar #4
14. februar 2022 af MajaXm

#2. Indsætter redigeret billede.

Skal du kun have hjælp til d) ?

Ja, og det er mest bare forståelsen af spørgsmålet:) 

Især hvad der menes med "restriktionen af f"

Brugbart svar (0)

Svar #5
14. februar 2022 af Eksperimentalfysikeren

Restriktion, generelt:

g: D->B er en funktion. M er en delmængde af D. ser man udelukkende på g som en funktion af M->B, kaldes denne funktion restriktionen af g til M.

Et praktisk eksempel: h er højden over havets overflade i et landområde L. Gennem landområdet går en vej, V. For en vejfarende er er højden kun relevant for den del af h, der drejer sig om vejen, så det interessante er her h's restriktion til V.

Brugbart svar (0)

Svar #6

#4. Restriktionen af f til en ret linje y = a·x + b (a ≠ 0) er en funktion, g(x) = f(x,a·x + b). Da y går gennem (0,0), så er b = 0. Dvs.: g(x) = -(1/4)·x4 + (5/4)·a·x3 - a2·x2 + 1 og g(0) = 1.

g'(x) = -x3 + (15/4)·a·x2 - 2·a2·x.

g'(x) = 0 ⇔ -x3 + (15/4)·a·x2 - 2·a2·x = 0 ⇔ x = 0 ∨ x = (15/8 + (1/8)√97)·a ∨ x = (15/8 - (1/8)√97)·a.

g''(x) = -3·x2 + (15/2)·a·x - 2·a2 ⇒ g''(0) = -2·a2. Da g''(0) < 0 for alle a, så er g(0) lokalt maksimum for alle a og dermed har alle restriktioner af f til en ret linje gennem B lokalt maksimum i B. 

Brugbart svar (0)

Svar #7

#6. Rettelse: Restriktionen af f til en ret linje y = a·x + b (a,b ∈ R) er en funktion, g(x) = f(x,a·x + b). Da y går gennem (0,0), så er b = 0. Dvs.: g(x) = -(1/4)·x4 + (5/4)·a·x3 - a2·x2 + 1.

Brugbart svar (0)

Svar #8

#6...Rettelse: g''(x) = -3·x2 + (15/2)·a·x - 2·a2 ⇒ g''(0) = -2·a2. Da g''(0) < 0 for alle a ≠ 0, så er g(0) lokalt maksimum for alle a a ≠ 0 og dermed har alle restriktioner af f til en ret linje gennem B lokalt maksimum i B, når a ≠ 0. 

Brugbart svar (0)

Svar #9
15. februar 2022 af Soeffi

#7. Tilføjelse...

#6...Restriktionen af f til en ret linje y = a·x + b (a,b ∈ R) er en funktion, g(x) = f(x,a·x + b). Da y går gennem (0,0), så er b = 0. Dvs.: g(x) = -(1/4)·x4 + (5/4)·a·x3 - a2·x2 + 1.

Hertil kommer g(y) = f(0,y) = 1 - y2.

Svar #10
19. februar 2022 af MajaXm

#7. Tilføjelse...

#6...Restriktionen af f til en ret linje y = a·x + b (a,b ∈ R) er en funktion, g(x) = f(x,a·x + b). Da y går gennem (0,0), så er b = 0. Dvs.: g(x) = -(1/4)·x4 + (5/4)·a·x3 - a2·x2 + 1.

Hertil kommer g(y) = f(0,y) = 1 - y2.

Okay mange tak, det giver god mening! men hvorfor har f så ikk lokalt maksimum i B - i forrige opgave fandt jeg frem til at det var et saddelpunkt 

Brugbart svar (0)

Svar #11
19. februar 2022 af Soeffi

#10. I spørgsmål c fik du formodentlig, at Hesse-metoden giver to egenværdier: 0 og -2. Dermed kan du ikke slutte noget af metoden! Hvordan fik du et saddelpunkt?

Svar #12
19. februar 2022 af MajaXm

#10. I spørgsmål c fik du formodentlig, at Hesse-metoden giver to egenværdier: 0 og -2. Dermed kan du ikke slutte noget af metoden! Hvordan fik du et saddelpunkt?

Ja lige præcis, nu bliver jeg faktisk selv i tivil om jeg ved at det er et sadelpunkt. Tror mest det er fordi det ud fra grafen for f, linger et sadelpunkt. Men kan dette bestemmes på nogen måde, når den ene værdi i Hesse matricen er 0? 

Grafen for f er vedhæften:))

Brugbart svar (0)

Svar #13
20. februar 2022 af Soeffi

#12. Men kan dette bestemmes på nogen måde, når den ene egen-værdi i Hesse matricen er 0? 

Det kræver en nærmere undersøgelse som her.

Brugbart svar (0)

Svar #14
21. februar 2022 af Soeffi

Restriktion, generelt:

g: D->B er en funktion. M er en delmængde af D. ser man udelukkende på g som en funktion af M->B, kaldes denne funktion restriktionen af g til M.

Et praktisk eksempel: h er højden over havets overflade i et landområde L. Gennem landområdet går en vej, V. For en vejfarende er er højden kun relevant for den del af h, der drejer sig om vejen, så det interessante er her h's restriktion til V.

Det er rigtigt. Her i opgaven er vejen, der tales om, punkterne på en ret linje i D gennem (0,0).

Brugbart svar (0)

Svar #15

#0. Jeg har prøvet at løse (a) og får også noget, som ser rigtigt ud, men der kommer ikke desto mindre en fejlmeddelelse. Kender du den rigtige kommando? 

Vedhæftet fil:3d_graf.png

Brugbart svar (0)

Svar #16

#12...kan dette bestemmes på nogen måde...?

Det er et saddelpunkt. Argumentet er følgende:

For en vilkårlig omegn omkring B = (0,0), så vil man både kunne finde værdier af f som er større end 1 og værdier som er mindre.

Man kan vælge et punkt langs kurven f(x,0.5·x2) = (1/8)·x4 + 1 (som nævnt ved spørgsmål a) for at finde værdier, som er større end 1 og værdier langs kurven f(0,y) = 1 - y2 for at finde nogle som er mindre.

Brugbart svar (0)

Svar #17
22. februar 2022 af Soeffi

#15. Rettelse af Maple-plot så, der ikke kommer fejl, og så x = 0 restriktionen til f bliver vist (blå kurve).

Vedhæftet fil:3dplot.png

Brugbart svar (0)

Svar #18
24. februar 2022 af Soeffi

#0. Svar til b). Nedenfor er vist Hessematricen, Taylor approximationen i anden orden og en graf for f(x,y) - P2(x,y). Største fejl = 0,0012. (Arten af P2 kender jeg ikke).

Jeg glemte at skrive Taylorpolynomiet ud: 

P_2(x,y)= 2y+2-\frac{5}{4}x^2-(y+1)^2

Vedhæftet fil:Taylor.png

Svar #19
24. februar 2022 af MajaXm

#0. Svar til b). Nedenfor er vist Hessematricen, Taylor approximationen i anden orden og en graf for f(x,y) - P2(x,y). Største fejl = 0,0012. (Arten af P2 kender jeg ikke).

Jeg glemte at skrive Taylorpolynomiet ud: 

P_2(x,y)= 2y+2-\frac{5}{4}x^2-(y+1)^2

Taak for al hjælpen! Det giver god mening! 

Kan dog stadig ikke helt forstå hvorfor alle linjer ville have B som toppunkt - når dette er et saddelunkt. 

Hvorfor kan disse ikke antage højere værdier end B?

Brugbart svar (0)

Svar #20
24. februar 2022 af Soeffi

#19.

Jeg giver dig ret i, at det virker forkert, men jeg kender ikke svaret. 

Forrige 1 2 Næste

Der er 28 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.