Biologi

Redegør for kommunikation i og mellem hjerneceller og for hvordan hjernen er opbygget i centre

21. marts 2022 af freja9292 - Niveau: A-niveau

 Redegør for kommunikation i og mellem hjerneceller og for hvordan hjernen er opbygget i centre.

mit emne er skizofreni, og jeg er blevet stillet dette spørgsmål. I det første med kommunikation i og mellem hjerneceller, er jeg kommet ind på neuroner, neuroners udløbere, aktionspotentiale, synapsen og neurotransmitter

jeg er dog i tvivl om hvilke centre der er tale om? kan i hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2022 af Viderekem (Slettet)

GABA-systemet


Svar #2
21. marts 2022 af freja9292

Hvad skal jeg komme ind på der?


Svar #3
21. marts 2022 af freja9292

og gaba-systemet er jo ikke et center i hjernen?


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. marts 2022 af Viderekem (Slettet)

#3

og gaba-systemet er jo ikke et center i hjernen?

Systemet har jo betydning for forståelsen af skizofreni.

Centre -->  forhjernen , midthjernen og baghjernen


Svar #5
21. marts 2022 af freja9292

Jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal skrive 


Svar #6
21. marts 2022 af freja9292

Skal jeg så komme ind på hvad forhjernen, midthjernen og baghjernen er, også bagefter hvad gaba-systemet handler om?


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. marts 2022 af Viderekem (Slettet)

#6

Skal jeg så komme ind på hvad forhjernen, midthjernen og baghjernen er, også bagefter hvad gaba-systemet handler om?

Der sker jo en forstyrrelse af signalstoffet dopamin - Derfor er det relevant at komme ind på gaba-systemet 


Svar #8
21. marts 2022 af freja9292

Er det ikke det med at der er for meget dopamin? Men er det stadig relevant at komme ind på hvad forhjernen, midthjernen og baghjernen, udover gabasystemet? 

min lærer skrev:
du skal redegøre for hvordan forskellige center af hjernen varetager forskellige funktioner. Feks er der center der tager sig af at behandle sanseindtryk fra omgivlelserne. Hvis disse center ikke fungerer optimalt eller påvirkes kan det føre til hallucinationer


Skriv et svar til: Redegør for kommunikation i og mellem hjerneceller og for hvordan hjernen er opbygget i centre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.