Kemi

Sn2 - reaktion

26. marts 2022 af Niels39 - Niveau: A-niveau

Hej,

Hvordan forløber denne reaktion, hvad angriber hvad, og hvad udgår? Jeg skal forsøge at tegne pile, som viser elektronernes bevægelser, og hvordan de hermed flytter sig :)

Tak på forhånd.

Vedhæftet fil: Sn2.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2022 af Heptan

I- er nukleofil, som angriber CH2 (elektrofil) med Cl- som udgående gruppe.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. marts 2022 af Heptan

Mekanisme:

Tegn en pil fra minustegnet på I, til CH2-gruppen. Tegn en pil fra bindingen mellem CH2-Cl, til Cl.


Svar #3
26. marts 2022 af Niels39

Tusind tak for det, det vil jeg forsøge på,

Hvilken binding er der tale om her: "tegn en pil fra bindingen mellem CH2-Cl, til Cl", hvilken Cl er det så?


Svar #4
26. marts 2022 af Niels39

#1

I- er nukleofil, som angriber CH2 (elektrofil) med Cl- som udgående gruppe.

Kalder man også I- en nukleofil reagens?


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. marts 2022 af Heptan

#3 Tegn alle pilene i strukturen længst til venstre. Du behøver ikke tegne pile på strukturen i midten.

#4 Ja.


Svar #6
26. marts 2022 af Niels39

Perfekt, det giver mening.

I forhold til denne reaktion har jeg fået afvide, at ifølge finkelstein, så vil der ske en momentant udskiftning af chlor med et iodatom i de organiske molekyler. Derfor vil reaktionen blive trukket, af den lavere opløslighed af KCI i organiske opløsningsmidler, dette skal forklare af le chateliers princip. 

Men måske lidt et dumt sprørgsmål, men hvad er en finkelstein-reaktion, det jeg kunne læse mig frem til, er at det bare er en Sn2-reaktion, som også kan hedde finkelstein, kan dette passe?


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. marts 2022 af Heptan

#6

Men måske lidt et dumt sprørgsmål, men hvad er en finkelstein-reaktion, det jeg kunne læse mig frem til, er at det bare er en Sn2-reaktion, som også kan hedde finkelstein, kan dette passe?

Ja og desuden skal det være substitution af halogener for at være en Finkelstein reaktion. Der findes SN2-reaktioner som ikke involverer halogener.


Svar #8
26. marts 2022 af Niels39

Jaer okay, det giver bedre mening.

Ift. det med at reaktionen vil blive trukket af lavere opløslighed af KCI, som skal forklares ud fra Le chatelirs princip. Kan man så godt sige, at det skyldes at der ikke er en tilstrækkelig stor opløslighed af KCI, og for at systemet kan modvirke det, vil reaktionen blive trukket og derfor sker udskiftningen af chlor og iodid momentant?


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. marts 2022 af Heptan

Ja, men jeg ville ikke bruge ordet momentant. Momentant har at gøre med reaktionskinetik (hvor hurtigt reaktionen forløber), hvorimod Le Chatelier har at gøre med termodynamik (ligevægtens forskydning).


Svar #10
26. marts 2022 af Niels39

Det kan jo godt se, ellers kan ordet hurtigt benyttes. Er forklaringen ellers rigtig? For hvis jeg skal være ærlig så er det lidt forvirrende


Brugbart svar (0)

Svar #11
26. marts 2022 af Heptan

Du må gerne kommentere om reaktionen forskydes til højre eller venstre


Svar #12
26. marts 2022 af Niels39

Så vil den vel forskydes mod højre


Brugbart svar (0)

Svar #13
26. marts 2022 af Heptan

Ja


Skriv et svar til: Sn2 - reaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.