Matematik

To kvadrater roteret oven i hinanden

04. maj 2022 af wekwekwok - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg sidder og laver følgende opgave vedrørende to kvadrater rotereret oven på hinanden.

Tidligere opgaver i denne omhandlede at lave det i Geogebra og hertil hvordan diagonaler er givet udfra pythagoras. Disse opgaver har jeg ikke haft svært ved. Jeg sidder fast i denne:

gør rede for, at trekant EFD's højde h kan beregnes som:

h=\frac{1}{2}*(\sqrt{2}-1)\cdot s

og at siden EF har længden: (\sqrt{2}-1)\cdot s

alle siderne i de to ens kvadrater er længden s. Det ovenliggende kvadrat er roteret 45 grader.


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. maj 2022 af Soeffi

#0...gør rede for, at trekant EFD's højde h kan beregnes som:

h=\frac{1}{2}*(\sqrt{2}-1)\cdot s

s er sidens længde i kvadratet. Diagonales længde er dermed s·√2. Deraf følger at |MD| = s·√2/2 og |MN| = s/2. Dvs. h =  |MD| - |MN| = s·√2/2 - s/2 = s·(√2 - 1)/2


Svar #2
04. maj 2022 af wekwekwok

tak. du mener vel at  |MN| = s/2-h

edit: nej du har sku ret


Svar #3
04. maj 2022 af wekwekwok

Takker for svaret! Jeg kan godt se nu hvordan h er givet udfra længderne af MD og MN. 

jeg sidder dog stadig fast i det andet spørgsmål. hvordan finder jeg en formel for længden af EF? 


Svar #4
04. maj 2022 af wekwekwok

Jeg kan godt se EF er en del af linjestykket s, jeg kan dog ikke se hvordan du kan finde en formel for det. Kan se det der relateret til pythagoras igen baseret på formlen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. maj 2022 af ringstedLC

EF er hypotenuse i en ligebenet trekant. h deler trekanten i to kongruente trekanter. Brug derfor tangensrelationen mellem h og EN.


Svar #6
04. maj 2022 af wekwekwok

Jeg har fanget der er noget trigometri, ved do ikke hvordan jeg ska bruge det

tan=a/b'

tan=EN/h

tan=\frac{EN}{1/2*(\sqrt{2}-1)*s

Jeg kender jo stadig ikke EN, så jeg kan ikke komme videre herfra :o


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. maj 2022 af Soeffi

#4.


|EF| = 2·h


Svar #8
04. maj 2022 af wekwekwok

Nå ja, det er en ligebenet trekant så per defination er EF lige så langt som linjestykket h, ellers ville det ikke være en ligebenet trekant.


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. maj 2022 af ringstedLC

#6:

\begin{align*} \tan(45^{\circ})=1 &= \frac{EN}{h} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #10
05. maj 2022 af Soeffi

#8. Trekanten DEF er en retvinklet ligebenet trekant. For den gælder at højde er lig med halvdelen af grundlinjen.

Bevis for at DEF er en retvinklet ligebenet trekant: Vinklen D er ret, da det er hjørnet i et kvadrat. Benene i et hjørne af det drejede kvadrat skærer det fastliggende kvadrat i to vinkler, der er henholdsvis drejningsvinklen og 90° minus drejningsvinklen. Da drejningsninklen er 45°, så er vinkel E og vinkel F begge lig 45°.


Skriv et svar til: To kvadrater roteret oven i hinanden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.