Kemi

syre eller base egenskaber?

13. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy - Niveau: B-niveau

Hvornår har noget noget af dem, hvordan kan jeg fx vide det, når jeg får givet en sturkturformel med fx en phenol. Hvordan ved ejg hvilke der har hvilke egenskaber?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Et stof har baseegenskaber hvis det er i nærvær af en syre, og et stof har syreegenskaber hvis det er i nærvær af en base. Nogle molekyler såsom vandmolekylet kan både være en syre og base da det er en amfolyt.
H_2O(l) + H_2O(l) \rightleftharpoons H_3O^+(aq) + OH^-(aq)


Svar #2
13. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

Hvis vi nu foretsiller os det her stof. Altås fx N, kan det ikke både være H donor og acceptor og dermed have syre/base egeskaber?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#2
Hvis vi nu foretsiller os det her stof. Altås fx N, kan det ikke både være H donor og acceptor og dermed have syre/base egeskaber?

Jeg synes du skal læse om syre/baseegenskaber, det lader ikke til, at du kender så meget til det.

Svar #4
13. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

Hvor kan jeg finde det? Har du en god hjemme side?


Svar #5
13. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

Det kunne goså være fedt, hvis du kunne forklare noget? :D


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

For at kunne afgive en hydron, skal der være et hydrogenatom til stede. Der er intet H tilstede i N. For at et stof kan fungere som en syre, skal det kunne afgive en hydron, og for at et stof kan fungere som en base, skal det kunne optage en hydron. Der er tale om kemiske forbindelser, ikke grundstoffer.

Brugbart svar (0)

Svar #7
13. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#4

Hvor kan jeg finde det? Har du en god hjemme side?

https://webkemi.dk/AcidsBases/Introduction.htm


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Jeg har redigeret #6


Svar #9
13. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

#6 For at kunne afgive en hydron, skal der være et hydrogenatom til stede. Der er intet H tilstede i N. For at et stof kan fungere som en syre, skal det kunne afgive en hydron, og for at et stof kan fungere som en base, skal det kunne optage en hydron. Der er tale om kemiske forbindelser, ikke grundstoffer.

Nååår, tusinde tak. grunden til at jeg sagde det var fordi, jeg så en video, hvor manden sagde at HVIS den havde et H, så kunne den afgive den og at den af den grund havde syre/base egenskaber.


Svar #10
13. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

#7
#4

Hvor kan jeg finde det? Har du en god hjemme side?

https://webkemi.dk/AcidsBases/Introduction.htm

Hjemmesiden ser ret god ud, tak. Er der andre du kan anbefale også bare til generelt kemi?


Brugbart svar (0)

Svar #11
13. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#9
#6 For at kunne afgive en hydron, skal der være et hydrogenatom til stede. Der er intet H tilstede i N. For at et stof kan fungere som en syre, skal det kunne afgive en hydron, og for at et stof kan fungere som en base, skal det kunne optage en hydron. Der er tale om kemiske forbindelser, ikke grundstoffer.

Nååår, tusinde tak. grunden til at jeg sagde det var fordi, jeg så en video, hvor manden sagde at HVIS den havde et H, så kunne den afgive den og at den af den grund havde syre/base egenskaber.

Eksempel:

NH_4^+(aq)+ H_2O(l) \rightleftharpoons OH^-(aq)+ NH_3(aq)


Brugbart svar (0)

Svar #12
13. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Jeg kan også anbefale gymnasiekemi (til kemi A studerende: gymnasiekemi har ikke kemi A)


Svar #13
13. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

#12

Jeg kan også anbefale gymnasiekemi (til kemi A studerende: gymnasiekemi har ikke kemi A)

Den side der også laver YT-videoer?


Svar #14
13. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

#11
#9
#6 For at kunne afgive en hydron, skal der være et hydrogenatom til stede. Der er intet H tilstede i N. For at et stof kan fungere som en syre, skal det kunne afgive en hydron, og for at et stof kan fungere som en base, skal det kunne optage en hydron. Der er tale om kemiske forbindelser, ikke grundstoffer.

Nååår, tusinde tak. grunden til at jeg sagde det var fordi, jeg så en video, hvor manden sagde at HVIS den havde et H, så kunne den afgive den og at den af den grund havde syre/base egenskaber.

Eksempel:

NH_4^-(aq)+ H_2O(l) \rightleftharpoons OH^-(aq)+ NH_3(aq)

Jeg forstår faktisk ikke helt dette. Altså Nh4- afgiver sit ene H+ og bliver til NH3. Men hvorfor afgives også H+ fra H2O?


Brugbart svar (0)

Svar #15
13. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Rettet forkert reaktionsskema i #11.


Svar #16
13. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

#15

Rettet forkert reaktionsskema i #11.

?? forvirret


Brugbart svar (0)

Svar #17
13. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Du bliver nødt til at læse om det.


Svar #18
13. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

#17

Du bliver nødt til at læse om det.

Jeg har, fx forstår godt den første helt øverst, men denne er lidt forvirrende synes jeg.


Brugbart svar (0)

Svar #19
13. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#18
#17

Du bliver nødt til at læse om det.

Jeg har, fx forstår godt den første helt øverst, men denne er lidt forvirrende synes jeg.

NH_4^+ afgiver en hydrogen for at danne dens korresponderende base, det samme gør vandmolekylet.


Svar #20
13. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

Okay, super tak. Jeg ved ikke om du kan se det, men fx i den første der gav H2O i princippet sin ene hydron til den anden, hvilket gør forståelsen nemmere. Men i denne har de begge bare givet deres hydroner væk. I hvilke tilfælde kan jeg vide om den korresponderende base/syre modtager hydronet eller, at de begge bare giver den væk ?


Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.