Kemi

hurtig sig til kemi.

26. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy - Niveau: B-niveau

Der står i min note, at tyrosin ikke vil være ladet ved neutral Ph, vilket jeg ikke forstår, da dne har Pks på 10? Er der en regel om at OH grupper ikke kan protoneres hvis ikke der er en anden gruppe tilstede eller? Derudover er histidin vidst også uladet ved neutral pH, selvom den har pKs 6. altså burde den ikke være de protoneret?


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. maj 2022 af Sveppalyf

Du skal vist have fat i pufferligningen:

pH = pKs + log(nb/ns)

Hvis du indsætter pH=7 og pKs=10, så finder du at ns er meget større end nb.

Syreformen er den elektrisk neutrale, mens baseformen er den hvor den ene OH-gruppe har afgivet en H+ og dermed blevet til -O-.


Svar #2
26. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

Var det til phenol?


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. maj 2022 af Sveppalyf

Det var til tyrosin.

Histidin har følgende former:

Det er C der er den neutrale. (Der er ét plus og ét minus.). pKs = 6 er for reaktionen fra B til C. Ved at indsætte pKs = 6 og pH = 7 i formlen, finder man at der er overvægt af baseformen, dvs. C.


Svar #4
26. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

Okay, det nu blvier det hele mere forvirrende. Altså jeg forstår ikke, hvorfor phenolgruppen på tyrosin ikke protonereres, når pKs > pH ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. maj 2022 af Sveppalyf

Når pKs > pH, giver pufferligningen at nb/ns < 1. Altså at stoffet mest er på syreform. Med tyrosin er syreformen den med OH-gruppen, og baseformen er den hvor OH er blevet til O-.


Svar #6
26. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

hvad er Nb og Ns, altså hvilke tal?


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. maj 2022 af Sveppalyf

nb er stofmængden af stoffet på baseform. ns er stofmængden af stoffet på syreform.


Svar #8
26. maj 2022 af yyyyyyyyyyyy

Men man har ikke altid tid til at regne disse ting ud, altså er der ikke en mere mindre regnskabs teori for hvorfor phenol ikke protonotres


Skriv et svar til: hurtig sig til kemi.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.