Matematik
Forståelse af diffrentiering af den eksponentielle funktions væksthastighed
Hej, jeg har meget svært ved at forstå hvordan dette kan være væksthastigheden (ln(a)*y). Jeg har meget svært ved at forstå differentieringen af dette, og jeg skal bruge dette til min mundtlige eksamen på mandag. Er der nogle der trin for trin kan forklarer hvorfor den bliver differentieret på den måde og hvilke regler der skal bruge og er blevet brugt - det ville være en store hjælp.
her er den differentierede ligning
y = bax er (y)' = (bax)' = b(ax)' = b·ln(a)·ax = ln(a)·(bax) = ln(a)·y
Svar #1
18. juni kl. 16:22 af peter lind
Det er volapyk. Hvad er dog bax. Lad os få hele opgaven helst som en billedfil; men en pdf fil kan også bruges.
Svar #2
18. juni kl. 16:24 af Anders521
#0 Lav omskrivningen y = b·ax = b·ex·ln(a). Brug derefter kædereglen så
y ' = (b·ex·ln(a)) ' = b·(ex·ln(a)) ' = b·ln(a)·ex·ln(a) = ln(a)·(b·ex·ln(a)) =ln(a)·(b·ax) = ln(a)·y
Svar #4
18. juni kl. 16:37 af SEIIR
Svar #6
18. juni kl. 16:42 af Anders521
#4 Tilføjelsen af y allersidst, i #2, sker som følge at y = b·ax, mao. variablen y kan erstatte udtrykket b·ax fordi y og b·ax er lig hinanden.
Svar #8
18. juni kl. 17:57 af SEIIR
Men ligeledes forstår jeg ikke differentieringen af en potens funktions væksthastighed.
Vil I på sammen måde fortælle trin for trin hvordan I har differentieret det og hvilke regler I har brugt, for det ville hjælpe mig meget.
På forhånd tak??
Svar #11
18. juni kl. 19:27 af SEIIR
Tak for svaret. Kunne du fortælle hvilke regler du har brugt til differentieringen trin for trin
Skriv et svar til: Forståelse af diffrentiering af den eksponentielle funktions væksthastighed
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.