Fysik

Fysiske kræfter

26. oktober 2022 af AmandaST - Niveau: B-niveau
Hej
Jeg har brug for hjælp til en opgave. I opgaven står der, at jeg skal "bestemme størrelsen af den gennemsnitlige resulterende kraft på bilen under accelerationen". Jeg tror, at jeg skal bruge Newtons 2. Lov, men jeg er usikker på det med gennemsnittet? Det her er de oplysninger, som jeg har: racerbilen starter fra hvile og kører efter 3,0 s med en fart på 90 km/h. Massen af bilen er 625 kg og den kinesiske energi efter acceleration er 195 kJ.
På forhånd tak for hjælpen.

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2022 af Eksperimentalfysikeren

Du har to hastigheder, nemlig starthastigheden og sluthastigheden. Desuden har du den tid accelerationen har taget, nemlig 3,0 s.Starthastigheden er der ikke så mange problemer med, for bilen holder jo stille. Sluthastigheden er opgivet. Du ved ikke, om bilen har accelereret jævnt, men den har brugt 3,0 s til at komme op på 90km/h, så accelerationen er (90km/h)/(3,0 s). Denne acceleration kræver en kraft, der kan findes med Newtons 2. lov, som du ganske rigtigt nævner. Der er så den ekstra lille ting, at accelerationen ikke er fundet i SI-enheer, såden skal regnes om. Det er nemmest at omregne sluthastigheden først og så regne accelerationen ud.

Hvis man havde målt hastigheden ved f.eks. 1,5 s, er det ikke sikkert, at den var 45km/h. Accelerationen vil ofte være størst i starten og aftage undervejs. Der er intet i det opgivne, der fortæller noget om det, så det kan kun lade sig gøre at finde gennemsnitsaccelerationen og dermed gennemsnitskraften.


Svar #2
26. oktober 2022 af AmandaST

Mange tak for hjælpen.

Skriv et svar til: Fysiske kræfter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.