Matematik

Søger akut hjælp til opgave

17. november 2022 af dizzy74 - Niveau: C-niveau

Hvad kan jeg regne ud baseret på nedenstående tekst og hvordan gør jeg det?

Det forventes, at hver tekniker gennemsnitligt skaber en årlig omsætning i virksomheden på 1,1 mio kr. Der budgetteres med 30 teknikere det første år. Det forventes at antallet af teknikere vil stige med 2,5 % om året.

En tekniker skal have en arbejdsplads på min. 10 m2.

Teknikere, der udfører support hos kunden, bliver tilbudt at vælge mellem 2 kørselsordninger.

A) En fast månedlig godtgørelse for kørsel i egen bil på 1200 kr. og 1,50 kr. Pr km

B) En fast månedlig godtgørelse for kørsel i egen bil på 500 kr. og 3,50 kr pr km.

På forhånd tak :)

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. november 2022 af PeterValberg

Den månedlige kørselsgodtgørelse kan udtrykkes
som en lineær funktion af antal kørte kilometer (x)

a) a(x) = 1,50x + 1200

b) b(x) = 3,50x + 500

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #2
17. november 2022 af dizzy74

Den månedlige kørselsgodtgørelse kan udtrykkes
som en lineær funktion af antal kørte kilometer (x)

a) a(x) = 1,50x + 1200

b) b(x) = 3,50x + 500

Tusind tak, du er da en matematik-engel :-)

Kan du også hjælpe mht ligningen til dette: Det forventes, at hver tekniker gennemsnitligt skaber en årlig omsætning i virksomheden på 1,1 mio kr.

TAK!

Brugbart svar (1)

Svar #3
17. november 2022 af PeterValberg

Det forventes, at hver tekniker gennemsnitligt skaber en årlig omsætning i virksomheden på 1,1 mio kr. Der budgetteres med 30 teknikere det første år. Det forventes at antallet af teknikere vil stige med 2,5 % om året.

Du kan jo for eksempel opstille en forskrift, der beregner den forventede omsætning x år efter det første år.
Der er tale om en fast procentvis ændring, grundet den forventede årlige stigning i antallet af teknikere,
derfor er det en eksponentiel sammenhæng.

Det første år har de 30 teknikere skabt en omsætning på 33 mio kr.

O(x) = 33 * 1,025x

hvor x er antal år efter det første år (hvor der var 30 teknikere)
O(x) er omsætningen efter x år i mio. kr.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #4
17. november 2022 af dizzy74

Du kan jo for eksempel opstille en forskrift, der beregner den forventede omsætning x år efter det første år.
Der er tale om en fast procentvis ændring, grundet den forventede årlige stigning i antallet af teknikere,
derfor er det en eksponentiel sammenhæng.

Det første år har de 30 teknikere skabt en omsætning på 33 mio kr.

O(x) = 33 * 1,025x

hvor x er antal år efter det første år (hvor der var 30 teknikere)
O(x) er omsætningen efter x år i mio. kr.

Igen tusind tak. 

Må jeg også spørge dig, om hvorvidt det er muligt at være yderligere kreativ mht til at opstille hvad lønningen vil være? Der er bl.a. kontorpersonale og teknikere? Uden at jeg har nogen specifikke tal herom?

Igen tak.

Skriv et svar til: Søger akut hjælp til opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.