Biologi

Hvad betyder de at en bakterie giver kolonisering af luftveje?

25. november 2022 af Lara45 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg sidder med denne eksamensopgave, og jeg forstår simpelthen ikke facit.


Diskuter den kliniske betydning af dette bakteriefund (klebsiella pneumoniae) hos den intuberede patient.

Klebsiella pneumoniae er blevet selekteret under behandling med antibiotika (beta-laktamer) pga. bakteriens intrinsic antibiotikaresistens (evt. kan nævnes evnen til at producere betalaktamase).

Bakterien koloniserer den endotracheale tube hvor den vokser i biofilm, hvorfra mindre stykker kan aspireres til lungerne og forårsage infektioner (ventilator-associeret pneumoni).

Så altså det jeg kan fange fra facit er at klebsiella pneumoniae forårsager kolonisering af luftveje efter behandling med beta-laktam AB, men hvad betyder kolonisering af luftveje? - det forstår jeg ikke.

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. november 2022 af ringstedLC

Bakterien danner en koloni i luftvejene. Der "bosætter"-, vokser og formerer den sig.


Svar #2
26. november 2022 af Lara45

#1 Mange tak for svar, men  hvad betyder selekteret under behandling, jeg forstår nemlig ikke denne sætning

Klebsiella pneumoniae er blevet selekteret under behandling med antibiotika (beta-laktamer) pga. bakteriens intrinsic antibiotikaresistens. 
 

På forhånd tak for hjælpen.


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. november 2022 af Soeffi

#2.

Klebsiella pneumoniae er blevet selekteret under behandling med antibiotika (beta-laktamer) pga. bakteriens intrinsic antibiotikaresistens. 

Det betyder, at bakterien er renfremstillet ved hjælp af antibiotika, som andre bakterier ikke kan tåle.


Brugbart svar (1)

Svar #4
27. november 2022 af AngelOneOne

Hej,

I forhold til bakterier, betyder selekteret altid, at en given bakterie er blevet dyrket på en måde, så man er sikker på det kun er den pågældende bakterie der er tilstede (man har isoleret bakterien). Dette gøres ofte med selektive dyrkningsmedier, som sikrer at der kun gives gode væktsforhold til ganske bestemte bakterier (i dette tilfælde et selektivt medie indeholdende forskellige antibiotika), og meget ringe eller slet ingen vækstforhold for alle andre. Man styrer det med f.eks. kun at stille næringskilder til  rådighed som den bakterie man ønsker at isolere kan nedbryde, eller tilføjer/fjerner forskellige sporstoffer, dyrker ved bestemte temperaturer (høje/lave), tilsætter antibiotika til mediet osv. osv.. Man bruger også selektive dyrkningsmedier til at påvise tilstedeværelsen af bestemte bakterier i prøver.

Det skal nævnes, at man jo sædvanligvis gerne vil isolere en kendt bakterie, i en kendt mikrobiota, og derfor kan man også målrette de selektive medier mod denne mikrobiota på en sådan måde, at man kun giver gode vækstsforhold for en bestemt forekommende bakterie i den mikrobiota. Hvis man har en mikrobiota der normalt består af bakterierne A, B, og C, og nogle gange D, og man vil vide om D er tilstede, så kan man tilpasse det selektive medie på en sådan måde, at stoffer der er nødvendige for A, B, og C's vækst ikke er tilstede, men de stoffer som D kræver, er. På den måde vil det kun være D der kan vokse på /i mediet.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Hvad betyder de at en bakterie giver kolonisering af luftveje?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.