Tysk

Personlig og upersonlig passiv

26. november 2022 af gulblomme (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hallo Leute!

Jeg sidder lige og grubbler lidt over den nedenstående sætning, som i mine øjne ser ud til at bestå af en upersonlig passiv, men som åbenbart er personlig? I hvert fald i følge de rettelser, som jeg har fået. Er der en venlig sjæl, som kan forklare mig, hvorfor passiven her angiveligt er personlig? 

»Neben Personalquerelen wurde der Gruppe außerdem eine zunehmende Profillosigkeit vorgeworfen«

Jeg har tænkt mig at henvende mig til personen, der har rettet den, men eftersom der går noget tid, indtil jeg får muligheden, vil jeg gerne høre, om andre har et godt bud.

Mange tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. november 2022 af Stygotius

"Der går nogen tid (indtil)  før jeg får muligheden"  NB. Dansk er IKKE engelsk !!

........................................................................................................................................

Svaret på dit spørgsmål er at der i den nævnte sætning ikke er noget agens-led, dvs. et led som angiver subjektet i den til den passive svarende aktive sætning.

I det aktuelle tilfælde har verballeddet "wurde vorgeworfen" intet logisk subjekt

Upersonlig passiv finder man kun ved udtryk i dativ.

Eks.

I sætningen "Die Musik wurde von Mozart geschrieben" er "Mozart" agens, dvs. den der har udført handlingen at skrive.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. november 2022 af Stygotius

Dit eksempel finder man kun hvor det dir, objekt står  i dativ (ret sjældent)

Eks. "Dem Publikum wurde wegen ihrer Begeisterung gedankt". 


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. november 2022 af Stygotius

Man har også  en upersonlig passiv i f.eks. "Im großen Saal wurde häufig getanzt. und musiziert.".


Skriv et svar til: Personlig og upersonlig passiv

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.