Fysik

Parallelle kabler og smelte sikringer? Niche spørgsmål

07. januar 2023 af ElektriskAal - Niveau: Universitet/Videregående

Nogen herinde der kan svare på hvorfor det ikke er optimalt at bruge smeltesikrigner med parallelle kabler?

Jeg er med på at kortslutningensstrømmen bliver halveret ned i gennem kablerne, dette skal vi være opmærksomme på når vi regner med parallelle kabler. Ville jeg bare kunne løse det ved at sætte sikringer i begge ender af hvert parallel kabel eller er det noget jeg har overset?

Vedhæftet fil: Capture.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. januar 2023 af ringstedLC

En smeltesikring er en lille modstand, der kan tåle en bestemt effekt over en relativ kort tid uden at afbryde. Men som med al elektronik, så går de nogen gange "af sig selv".

Alene dét at koble kabler i parallel er ofte en nødløsning. På grund af tolerancer (længde, dim. m.m.) har de ikke den samme resistans. Hvis de så ydermere forsynes med seperate smeltesikringer (igen; tolerancer) forstærkes uensheden.

Desuden vil én afbrændt sikring, afhængigt af strømmen, sikkert få de andre til også at brænde af.

Så ja, men du behøver vel kun én tilstrækkelig stor sikring før det knudepunkt, hvorfra kablerne udgår.


Skriv et svar til: Parallelle kabler og smelte sikringer? Niche spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.