Matematik

forklar et reduktion udtryk

18. januar 2023 af Simlars - Niveau: A-niveau

Hej jeg har brug for hjælp til den her opgave.

Jeg skal forklarer for linje til linje hvad der sker.

(3x2+6x) / x+2 === udtrykket skrives op

(3x * ((x+2)) / x+2 = ?

3x = ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. januar 2023 af mathon

                  \small \begin{array}{l|l} \frac{3x^2+6x}{x+2}\quad x\neq -2&\textup{da en n\ae vner ikke m\aa \ v\ae re 0}\\\\ \frac{{\color{Red} 3x}\cdot x+{\color{Red} 3x}\cdot 2}{(x+2)}=\frac{{\color{Red} 3x}\cdot (x+2)}{(x+2)}=\frac{3x\cdot 1}{1}=3x&\textup{efter br\o kforkortning med (x+2)} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. januar 2023 af Eksperimentalfysikeren

Mener du

\frac{3x^{2}+6x}{x+2}

eller

\frac{3x^{2}+6x}{x}+2

?

Det er det sidste, du har skrevet. Så er reduktionen (hvor x≠0):

\\ \frac{3x^{2}+6x}{x}+2=\\ \frac{(3x+6)x}{x}+2=\\ 3x+6+2=\\3x+8


Svar #3
18. januar 2023 af Simlars

jeg mener den første du skrev


Svar #4
18. januar 2023 af Simlars

men kan i hjælpe med at forklarer havde svært da jeg ikke kan lave ligninegr på studiportalen og ved ikke hvordan man ligger billeder ind da jeg er ret ny til det her.

#1

                  \small \begin{array}{l|l} \frac{3x^2+6x}{x+2}\quad x\neq -2&\textup{da en n\ae vner ikke m\aa \ v\ae re 0}\\\\ \frac{{\color{Red} 3x}\cdot x+{\color{Red} 3x}\cdot 2}{(x+2)}=\frac{{\color{Red} 3x}\cdot (x+2)}{(x+2)}=\frac{3x\cdot 1}{1}=3x&\textup{efter br\o kforkortning med (x+2)} \end{array}

Denne er den rigtige men ville bare hører hvad man gør fra hvert step.


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. januar 2023 af Eksperimentalfysikeren

Det, du mente, var altså (3x2+6x) / (x+2).

Ovenover skrivevinduet er der en linie, der begynder med et fedt B og slutter med fx. Den sidste åbner et lille vindue, der er delt i tre dele. Øverst er en menu over konstruktioner, man kan benytte. I midten er der et skrivefelt og nederst et felt, hvor man kan se, hvordan det kommer til at se ud. Allernederst er der knaooer til at fortryde eller gemme. Prøv at skrive brøken a/b ved at klikke på brøken i menuen. Derved fremkommer teksten \frac{}{} i skrivefeltet. Tilføj så a og b: \frac{a}{b} og se, at brøken så kommer  frem nederst. Slet a igen og skriv 3x^{2}+6x i stedet. Tegnet ^ betyder potensoplyftning. Når du har set resultatet, sletter du b og skriver x+2 i stedet.


Svar #6
18. januar 2023 af Simlars

tak men kan du forklarer hvad der sker hvert step


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. januar 2023 af Eksperimentalfysikeren

Jeg prøver:

(3x2+6x) / (x+2) = (3x*x + 2*3x)(x+2)     x2 er omskrevet til x*x og 6 er skrevet som 2*3.

(3x*x+2*3x) / (x+2).= (3x)(x+2)/(x+2)     3x er sat udenfor parentesen i tælleren

(3x)(x+2)/(x+2) = 3x*1                         (x+2)/(x+2) = 1

3x*1 = 3x


Skriv et svar til: forklar et reduktion udtryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.