Fysik

Stående strengbølger (hvordan er ( ) afhængig af () & ()?

10. februar 2023 af SkolleNørd - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg ved ikke om min forklaring på det nedsteående spørgesmål (Hvad kan man konkludere om v's afhængighed af f og lambda?)

Er der nogle, som kan forklare mig omkring havd der er forkert i min forklaring og hvorfor?

Hav en god aften!


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. februar 2023 af apricotx

Hej,

I forsøget kan det godt være lidt svært at vurdere helt præcis, hvornår den stående bølge har den største svingnng, så derfor vil man ikke kunne bestemme f helt præcist. Man kan heller ikke måle snorens længde helt præcist, så derfor er λ er heller ikke helt præcis.

Og når man ikke kan bestemme f eller λ helt præcist, så kan man heller ikke beregne v helt præcist. Prøv at lægge mærke til, at du næsten får den samme hastighed for alle bølgerne. Når dit f vokser, så falder λ nemlig så meget, at v ikke ændrer sig (altså udover hvad der skyldes, at man ikke kan bestemme f og λ helt præcist). 

Måske kan det hjælpe dig med at komme frem til konklusionen?


Svar #2
10. februar 2023 af SkolleNørd

Det du sagde er vel ''konklusionen''/svaret?

Jeg tænker at det du siger er svaret da, man kan skrive:

''Man kan konkludere at v ikke ændre sig særligt meget, da når mine f-værdier stiger, så falder min udbreddelseshastighed og når man så gør brug af de ovenstående formler, så ændre v-værdien sikk så meget på baggrund af f-værdiens og lampdaværdiens vækst''

Eller er det noget andet du har i tankerne?


Svar #3
11. februar 2023 af SkolleNørd

#1
Hej,

I forsøget kan det godt være lidt svært at vurdere helt præcis, hvornår den stående bølge har den største svingnng, så derfor vil man ikke kunne bestemme f helt præcist. Man kan heller ikke måle snorens længde helt præcist, så derfor er ? er heller ikke helt præcis.

Og når man ikke kan bestemme f eller ? helt præcist, så kan man heller ikke beregne v helt præcist. Prøv at lægge mærke til, at du næsten får den samme hastighed for alle bølgerne. Når dit f vokser, så falder ? nemlig så meget, at v ikke ændrer sig (altså udover hvad der skyldes, at man ikke kan bestemme f og ? helt præcist). 

Måske kan det hjælpe dig med at komme frem til konklusionen?


????

Skriv et svar til: Stående strengbølger (hvordan er ( ) afhængig af () & ()?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.