Kemi

Ioner er nogle værre sataner

21. februar 2023 af BraveChickenDog - Niveau: C-niveau

Hejsa folkens. Står og bokser lidt med kemi c i øjeblikket. Jeg har fået opgaverne hvor jeg skal omregne imellem stofmængde, masse og molarmasse og så vidt jeg forstår kan det simpelt løses sådan her:

m = Masse n = Stofmængde M = Molarmasse 

n = m/M 

m = n * M 

M = m/n 

Tror i ikke jeg har meget godt fat i den lange ende hvad angår det?

Noget jeg også bokser lidt med er ioner. Kan simpelthen ikke greje hvordan jeg kan finde ioners aktuelle koncentrationer, når den formelle koncentration af saltet er kendt (og omvendt).

Så håber lidt at der kunne være en venlig sjæl herinde der kunne bekræfte mig i jeg har løst første del korrekt og vise mig lidt vejen fra mørket ind til lyset ved den anden med ioner og hjælpe mig med at forstå det. ??

På forhånd tusinde tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. februar 2023 af AngelOneOne

Hej,

Første del er rigtig - Dog anbefaler jeg at du bruger Mv eller Mw for molvægt/moleweight, for ikke at få forvekslet med koncentrationsangivelsen mol/L (M) ;o)

Det er altid sådan, at salte der opløses, er tilstede i det antal mol, som det nedsænkede tal angiver, hvis du har et mol af saltet. Husk, at reelt burde man skrive NaCl som Na1Cl1 men da det giver sig selv, angiver man ikke 1-tallerne. Derfor indeholder en mol af:

NaCl --> 1 mol Na+ og 1 mol Cl-
Na2SO4 --> 2 mol Na+ og 1 mol SO42-
Na3PO4 --> 3 mol Na+ og 1 mol PO43-
Ca(OH)2 --> 1 mol Ca2+ og 2 mol OH-

Håber du kan se mønsteret herover.

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Ioner er nogle værre sataner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.