Kemi

HASTER! Koffeins kemiske skift

23. marts 2023 af gymelev123456 - Niveau: A-niveau

Hej med jer! Jeg er i gang med en opgave hvor jeg skal inddrage koffeins kemiske skift. Jeg er har aflæst dem på 1H-NMR spektrum, men tabelværdierne for dem afviger enormt fra det jeg har fundet, nogen der kan hjælpe? Og evt. forklare hvad grunden til dette kunne være?

Jeg er kommet frem til følgende kemiske skift: 3,4, 3,5, 4, 7,4

Og tabelværdierne siger: 2,2, 2,2, 2,2, 1,6

Tak for hjælpen!!


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. marts 2023 af Heptan

Er tabelværdierne ikke angivet i intervaller? Det er meget normalt de springer lidt frem og tilbage. 


Svar #2
23. marts 2023 af gymelev123456

Det tror jeg ikke, at jeg har. Har fundet følgende bindinger: CH_3-N,  CH_3-N,  CH_3-N og C-H


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. marts 2023 af Heptan

C-H er et dårligt bud, fordi det er en forkortelse for C-CH(C)C. Brug Ar-H i stedet. Eller C=C-H vinyl, konjugeret. Eller bare C=C-H vinyl (også kaldet alken).


Svar #4
23. marts 2023 af gymelev123456

Så jeg skal sige Ar-H i stedet for C-H? Hvad med de andre tre?


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. marts 2023 af Heptan

Ja. De andre tre er fine. Du kan evt. kommentere, at CH_3-N faktisk er konjugeret (-=) i koffein, hvorfor det kemiske skift forøges.


Svar #6
23. marts 2023 af gymelev123456

Undskyld for de mange spørgsmål, men vil du måske uddybe lidt, og forklare, hvordan det kan være at den er konjugeret, og hvad det betyder? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
24. marts 2023 af Heptan

Konjugation er skiftevis enkeltbindinger og dobbeltbindinger. Det gør nitrogenatomet mere positivt ladet. Det gør elektronerne mindre skærmede. Det flytter det kemiske skift mod venstre i spektret.


Skriv et svar til: HASTER! Koffeins kemiske skift

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.