Kemi

Reaktions skema.

23. marts 2023 af Microfiberr - Niveau: C-niveau

Hej SP. 

Jeg skal skrive reaktions skemaet for en fældningsreaktion. Der titreres med sølvnitrat, hvor der anvendes kaliumchromat som indikator.

AgNO+ KCr??--> ???

Hvordan finder jeg ud af hvilke grundstoffer kaliumchromat består af? jeg er sku helt lost her.


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. marts 2023 af Rumballsm

Kaliumchromat består består i grove træk af en ionbinding mellem en kaliumion og en chromation, hvor "Chromat" er chrom bundet til 4 oxygen molekyler. Men da en chromion har en ladning på CrO_4^2^-så er den også bundet til to kaliumioner. At kunne definere præcise antal atomer af sådanne molekyler, kræver det man allerede har set mange lignende før, ellers hvordan skulle man så vide at det er K_2CrO_4 og ikke KCO? Det kræver altså en forståelse i hvordan hvert atom er bundet i molekylet, og at have i baghovedet hvor mange valenselektroner hvert atom har, samt dets villighed til at afgive/modtage elektroner. Men det er ikke noget man skal bekymre sig på på C-niveau.
Ift. fældningsreaktionen når sølvnitrat reagere med kaliumchromat, så:
2AgNO_3(aq)+K_2CrO_4(aq)\rightarrow Ag_2CrO_4(s)+2KNO_3(aq)

I virkeligheden skriver man ikke hele molekylet som opløst, men dets dissocierede ioner for sig, men nettoreaktionen er som ovenstående, hvor sølvchromat er hvad der bundfælder fordi det ikke opløses i vand.


Svar #2
23. marts 2023 af Microfiberr

#1

Kaliumchromat består består i grove træk af en ionbinding mellem en kaliumion og en chromation, hvor "Chromat" er chrom bundet til 4 oxygen molekyler. Men da en chromion har en ladning på CrO_4^2^-så er den også bundet til to kaliumioner. At kunne definere præcise antal atomer af sådanne molekyler, kræver det man allerede har set mange lignende før, ellers hvordan skulle man så vide at det er K_2CrO_4 og ikke KCO? Det kræver altså en forståelse i hvordan hvert atom er bundet i molekylet, og at have i baghovedet hvor mange valenselektroner hvert atom har, samt dets villighed til at afgive/modtage elektroner. Men det er ikke noget man skal bekymre sig på på C-niveau.
Ift. fældningsreaktionen når sølvnitrat reagere med kaliumchromat, så:
2AgNO_3(aq)+K_2CrO_4(aq)\rightarrow Ag_2CrO_4(s)+2KNO_3(aq)

I virkeligheden skriver man ikke hele molekylet som opløst, men dets dissocierede ioner for sig, men nettoreaktionen er som ovenstående, hvor sølvchromat er hvad der bundfælder fordi det ikke opløses i vand.

Okay. jeg kæmper godt nok også noget med at få det til at give mening, men mange tak for dit dybdegående svar og hjælpen med reaktions skemaet 


Skriv et svar til: Reaktions skema.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.