Biologi

Metode

30. marts 2023 af j20kw - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg skriver SRP om paracetamol og sammenfatter heri de hypoteser, der af fremlagt af forskellige forskere om lægemidlets mystiske virkningsmekanisme. Hvad kalder men den metode, hvor man analyserer og fremlægger resultaterne fra andres eksperimenter? 

Jeg har fundet dette, som jeg tror kunne være gældende: 

Præsentation: Resultater fra biologiske undersøgelser skal præsenteres korrekt, præcist og overskueligt. Alt afhængig af typen af data kan det for eksempel ske ved hjælp af grafer, tal og figurer.

Metaundersøgelse

Den hypotetisk-deduktive metode

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2023 af KaptajnGrøntsag

Hej

Det er ikke en naturvidenskabelig metode at præsentere andres resultater. Så kort er den.

Hvis du derimod går ind og vurderer forsøget ud fra forskellige parametre og til sidst laver en form for troværdighedsvurdering af forsøgetsresultater, ville jeg sige, at du har foretaget en metodekritisk vurdering af forsøget. Du vil nemlig som udgangspunkt have gået ind og analyseret forsøgets metoder, hvorpå du kan troværdighedsvurdere resultaterne.

Hvis du hernæst analyserer, som ovenstående, mange forskellige videnskabelige værker, kan man tale om en metaundersøgelse.

Præsentation er som sådan ikke videnskabsteoretisk men er et format hvorved du kan præsentere materiale. Den hypotetisk-deduktive metode er en videnskabelig metode for hypotesedannelse, hvor du danner en hypotese baseret på din forhenværende faglige viden. Den er modsat den empirisk-induktive metode, hvor du baserer hypotesen ud fra mangel på faglig viden, men i stedet at du observerer et fænomen, du ikke kan forklare.


Skriv et svar til: Metode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.