Matematik

Eksponentielle funktioner - hvad er sammenhængen?

25. maj 2023 af 23årgammeltmenneske - Niveau: C-niveau

Opgave:

Hvad er sammenhængen mellem funktionerne f(x) og g(x)?

f(x)=2^x

g(x)=\frac{1}{2}^x

Jeg ved ikke helt, hvad svaret på opgaven er. Det eneste jeg kan komme frem til er, at grundtallene i a er hinandens multiplikative inverse, men ved ikke engang om det er korrekt at sige. Jeg tror dog svaret måske er noget andet, hvad tænker I?


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. maj 2023 af StoreNord

Prøv at tegne begge funktioner, så kan du se det.
Husk at skrive:  g(x) = 0.5^x.

Og grundtallene er henholdsvis over én og under én.


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. maj 2023 af Anders521

#0  Prøv at opløfte g(x) med -1.


Svar #3
25. maj 2023 af 23årgammeltmenneske

Tak for svar. Jeg har allerede indtegnet dem, jeg ved bare ikke helt hvad jeg skal sige. De ligner bare en spejlning af hinanden omkring y-aksen? De har samme funktionsværdi for x, men med hver sit fortegn for x. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
25. maj 2023 af SuneChr

Skal sammenhængen udtrykkes i ord, vil man sige, at f og g er hinandens reciprokke funktion, eller
f og g er indbyrdes reciprokke.


Brugbart svar (1)

Svar #5
25. maj 2023 af MentorMath

#0

Normalt ville man sige som i #4, men ellers kunne man sige, at tallet 1/2 er det inverse element til tallet 2:)


Svar #6
25. maj 2023 af 23årgammeltmenneske

#2 Jeg får 1/0.5^x 

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal tænke om det? 


Svar #7
25. maj 2023 af 23årgammeltmenneske

#4 Jeg har hørt om det før - hvad er betingelserne for, at de er hinandens reciprokke funktioner? 

Jeg ved, at det skal være en bijektiv funktion (hvis jeg husker korrekt), og samtidig har jeg set, at det er to funktioner der spejler hinanden hen over den lineære linje y=x, hvilket forvirrerede mig her, fordi jeg ikke ser den spejlning, men det kan være det ikke gælder alle ?


Brugbart svar (1)

Svar #8
25. maj 2023 af Anders521

#6 Du har at (g(x))-1 = ((1/2)x)-1 = (1/2x)-1 = (1/2-x) = 2x = f(x)


Svar #9
25. maj 2023 af 23årgammeltmenneske

Og havde set noget med, at hvis (2,1) er et punkt på den ene funktion er (1,2) et punkt på den anden? Er det rigtigt? For jeg kan ikke se det her? 


Brugbart svar (1)

Svar #10
25. maj 2023 af SuneChr

Vi har

g(x)=\left ( \frac{1}{2} \right )^{x}=\frac{1^{x}}{2^{x}}=\frac{1}{2^{x}}=\frac{1}{f(x)}


Brugbart svar (1)

Svar #11
25. maj 2023 af MentorMath

#6

Funktionen g(x) er ikke den inverse funktion til f(x), men tallet a i g(x) er det inverse element eller den reciprokke værdi til tallet a i f(x).

Når vi taler om den inverse eller omvendte funktion, f-1(x) er der ikke tale om (f(x))-1.

f-1(x) er blot et symbol for den inverse funktion. Normalt ville man pertentligt skrive en lille ring/bolle foran -1, for at vise at der er tale om den inverse funktion.


Svar #12
25. maj 2023 af 23årgammeltmenneske

Jeg tror, jeg skal lære forskellen mellem f^-1(x) og f((x))-1 bedre at kende samt, hvad begge egentlig er, nu har jeg mange flere spørgsmål, men tror jeg vil søge efter svar på dem selv, for nu ved jeg mere konkret, hvad det er som jeg er i tvivl om som følge af jeres svar, tak! 


Brugbart svar (1)

Svar #13
25. maj 2023 af MentorMath

#12

Det er korrekt at sige, at f(x) og g(x) er hinandens reciprokke funktioner. Dog er reciprokke og inverse(omvendte) funktioner ikke det samme. Med den inverse funktion, er det helt korrekt, at grafen er en spejling i linjen med ligningen y = x :)


Brugbart svar (1)

Svar #14
25. maj 2023 af Anders521

#6 Ja, hvis der er tale om funktionerne f(x) = 2x og g(x) = log2(x) - de er hinandens inverse (og ikke reciprokke) funktioner. Indsættes tallet 1 i f, fås tallet 2, så du har et punkt på grafen for f, hvis koordinater er (1,f(1)) = (1,2). Indsættes tallet 2 i g, fås tallet 1, så du har et punkt på grafen for g, hvis koordinater er (1,g(1)) = (2,1).


Svar #15
25. maj 2023 af 23årgammeltmenneske

#14 Det eksempel hjalp faktisk lidt med forståelsen, at du angav den inverse funktion af 2^x 


Svar #16
25. maj 2023 af 23årgammeltmenneske

#13 Tak for den korte opsummering, jeg forstod det lidt bedre! 


Brugbart svar (1)

Svar #17
25. maj 2023 af MentorMath

#16

Selvfølgelig:)

Generelt for alle typer af funktioner, der er injektive, finder man den inverse fkt. ved at isolere x i regneforskriften for funktionen. 

Injektiv betyder bare, at funktionen har en invers funktion. Eksempelvis har funktionen y = x2 ikke en invers funktion.


Brugbart svar (1)

Svar #18
25. maj 2023 af SuneChr

# 17
"Eksempelvis har funktionen y = x2 ikke en invers funktion",
men til gengæld har den en reciprok:  yr = 1/y1/x2 = x- 2


Brugbart svar (1)

Svar #19
25. maj 2023 af MentorMath

#18

Lige præcis, tak:)) - Manglede jeg nok lige at have med. Det er lige lidt sent på aftenen..


Brugbart svar (1)

Svar #20
26. maj 2023 af Eksperimentalfysikeren

#0: Du har observeret den meget simple sammenhæng, der er mellem f og g: Symmetrien i y-aksen, g(x) = f(-x).


Skriv et svar til: Eksponentielle funktioner - hvad er sammenhængen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.