Kemi

Hvorfor forløber fremstillingen af acetylsalicylsyre hurtigere ved brug af eddikesyreanhydrid i stedet for eddikesyre??

28. maj 2023 af Emma914 - Niveau: B-niveau

Jeg er meget i tvivl om hvorfor reaktionen der sker ved fremstilling af acetylsalicylsyre forløber hurtigere og giver et større udbytte ved brug af eddikesyreanhydrid? Hvad er forskellen når man bruger eddikesyreanhydrid i stedet for bare eddikesyre?

Jeg har allerede set andre der har stillet nogenlunde samme spg. men jeg er stadig i tvivl, og har lidt brug for en mere pædagogisk forklaring. 

Jeg skal bruge det i form af min SRP, eftersom jeg har skrevet den forløber hurtigere og giver et større udbytte ved brug af eddikesyreanhydrid, men har svært ved at forstå hvorfor? Jeg tænker det er noget de kunne finde på at spørge mig om.

Håber der er en derude der vil/kan hjælpe mig. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2023 af Heptan

Der er mange parametre: temperatur, katalysatorer osv. 

hurtigere

Har at gøre med kinetik. Aktiveringsbarrieren er mindre med eddikesyreanhydrid, da eddikesyreanhydrid er mere reaktiv, og overgangstilstanden har lavere energi.

større udbytte

Har primært at gøre med termodynamik. Eddikesyreanhydrid er mere reaktiv end eddikesyre, så reaktionsenthalpi/Gibbs forskellen er større. Det skyldes at den udgående gruppe i reaktionen med eddikesyreanhydrid er en svagere base end den udgående gruppe i reaktionen med eddikesyre.


Svar #2
03. juni 2023 af Emma914

Tusind tak for hjælpen!

Skriv et svar til: Hvorfor forløber fremstillingen af acetylsalicylsyre hurtigere ved brug af eddikesyreanhydrid i stedet for eddikesyre??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.