Kemi

Hjælp til opgave - idealgaslov

13. juni 2023 af SkolleNørd - Niveau: C-niveau

Kan nogle hjælpe med at beregen de følgende opgaver, som jeg har vedhæftet som foto?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni 2023 af Moderatoren

Garanteret, men du skal først skrive, hvad du har problemer med. Skriv dine egne beregninger.


Svar #2
13. juni 2023 af SkolleNørd

#1

Garanteret, men du skal først skrive, hvad du har problemer med. Skriv dine egne beregninger.

Det eneste jeg ved er at man måske kan bruge formlen n=m/M, men der er ingen masse. Den anden opgave kan jeg heller ikke finde ud af. 

Jeg er ikke den skarpeste kniv i kemi, og har brug for en del hjælp før jeg overhoevdet kan forstå en beregning?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. juni 2023 af mathon

og idealgasligningen:
                                          \small \begin{array}{llllll} p\cdot V=n\cdot R\cdot T \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. juni 2023 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. juni 2023 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{a)}\\&& n(H_2)=n(Mg)=\frac{3.20\;\mathrm{g}}{24.305\;\mathrm{\frac{g}{mol}}}=0.132\;\mathrm{mol} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. juni 2023 af mathon

\small \small \begin{array}{llllll} \textbf{b)}\\&& V=\frac{n\cdot R\cdot T}{p}=\frac{\left ( 0.132\;\mathrm{mol} \right )\cdot \left (8.3145 \;\mathrm{\frac{Pa\cdot m^3}{mol\cdot K}} \right )\cdot \left ((273.15+20) \;\mathrm{K} \right )}{1.013\cdot 10^5\;\mathrm{Pa}}=0.00318\;\mathrm{m^3}=3.18\;\mathrm{L} \end{array}


Svar #7
13. juni 2023 af SkolleNørd

#6

Kan du måske hjælpe med adstemning af nogle reaktioner, som jeg har skrevet i en af mine andre tråde??
Det vil virkelig hjælpe, da jeg gerne vil se hvordan en anden gør det step for step med en af de reaktioner jeg har.
For det andet kan jeg ikke få den brugbare hjælp, da min lærer ikke svarer en enste af mine mails for 2 1/2 dag :/

Skriv et svar til: Hjælp til opgave - idealgaslov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.