Kemi

To hurtige fra kemi B

13. juni 2023 af Grumt - Niveau: B-niveau

Hey :)

Er der nogle der ude der kan svare mig på følgende to spørgsmål der intet har med hinanden at gøre:

1. Hvor mange konjungerede dobbeltbindinger har azobenzen? er nemlig i tvivl om det er 7 eller om -N=N- ikke tæller med.

2. Når man fremstiller acetylsalisylsyre ved en blanding af salicylsyre og eddikesyreanhydrid, hvorfor er det så at man først laver én krystalisering og derefter igen laver en omkrystalisering. Det har noget at gøre med, at man i forsøget jeg har vedlagt ønsker at fjerne urenheder (salisylsyre) Men jeg forstår ikke hvorfor det ikke skulle være udrenset ved første krystalisering, vis det overskydende salicylsyre ikke blot flyder rundt og filtreres ud i tragten i første omgang?

Tak på forhånd

-Grumt


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2023 af Heptan

1. 7

2. 

Den første krystallisering fjerner ethansyre (og vand). Den voldsomme krystallisering fælder dog også salicylsyre, hvilket kan ses i TLC.

Den anden krystallisering udnytter en specifik ethanol/vand opløsning til at krystallisere produktet, mens salicylsyre forbliver i opløsningen. 

Hvorfor kan man ikke nøjes med én krystallisering? - den første krystallisering indeholder én type opløsningsmiddel (ethansyre og vand), hvorimod omkrystalliseringen kræver en specifik ethanol/vand blanding for at fjerne salicylsyre.


Skriv et svar til: To hurtige fra kemi B

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.