Matematik

Afledte funktioner

31. juli 2023 af MacbookM - Niveau: B-niveau

Jeg er i gang med at finde de afledte funktioner, og WordMat har defineret dette til at være som nedenstående. Jeg skal finde det sted hvor tangenterne for de to funktioner har samme hældning. Men jeg synes det virker forkert. Skal hele beregningen med? Er det ikke blot det som jeg har markedet med fed skrift, som er relevant i differentieringen?

R(x) = -10x+ 2000x.   0 < 200

R'(x) = 2000 - 20 * x = -20 * x + 2000

og

C(x) = 13/72 x- 25x2 + 1850x

C'(x) = 13*x2/24 - 50 * x + 1850 = 0,5416667 * x2 - 50 * x + 1850


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. juli 2023 af ringstedLC

Den fede skrift er jo blot en omskrivning og i den sidste en afrundet omregning til decimaltal som ikke er hensigtsmæssig.


Svar #2
31. juli 2023 af MacbookM

Hej,

Mange tak for hjælpen. Så det er dette til venstre som er relevant i differentieringen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. juli 2023 af ringstedLC

Bortset fra rækkefølgen af de to led i den første står der det samme.

Et ordnet polynomium skrives med den højeste potens af x først og konstanten tilsidst. Men beregningsmæssigt giver det selvfølgelig det samme, så omskrivningen er helt unødvendig, da den blot er en mellemregning.

Ved den anden skal du regne videre med brøk-forskriften som vi allerede har vist dig.


Svar #4
31. juli 2023 af MacbookM

Hej,

Tusinde tak, fordi at du altid kommer med brugbare svar. Det er pænt af dig.

Vi er enige om, at R(x) - C(x) giver resultatet med samme hældning - også kaldet differentialkvotienten?


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. juli 2023 af ringstedLC


Svar #6
31. juli 2023 af MacbookM

Opgaven hedder jo: Virksomheden ønskede at bestemme den optimale pris på CARMINE. Denne pris kan bestemmes ved først at bestemme den afsætning i stk. dvs. den x-værdi, hvor tangenterne til graferne til og har samme hældning - se nedenstående tegning.

Den optimale pris, er jo ikke dækningsbidraget?


Svar #7
31. juli 2023 af MacbookM

Så afsætningen i stk ville være 60 stk.


Skriv et svar til: Afledte funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.