Matematik

Lineære funktioner

05. august 2023 af MacbookM - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg skal i min emneopgave til eksamen, komme på et konkret eksempel på en lineær funktion fra virkeligheden. Funktionen skal omhandle et konkret fænomen fra virkeligheden, men behøver ikke være autentisk. Beskriv præcist hvad f (x) angiver og hvad x angiver. Tag ikke en funktion fra bogen, men lad dig evt. inspirere af bogen. Husk at angive funktionens definitionsog værdimængde. Tegn grafen for funktionen

Er der nogen som kan hjælpe med en idé? Jeg kan ikke rigtigt komme på noget.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. august 2023 af ringstedLC

Et klassisk eksempel er taxametret, der beregner prisen for en køretur.


Svar #2
05. august 2023 af MacbookM

#1

Et klassisk eksempel er taxametret, der beregner prisen for en køretur.

Den er bare så klassisk, at jeg ikke vil fremlægge den. Jeg vil gerne prøve noget andet end taxametret.


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. august 2023 af MentorMath

Hej,

Du kan eventuelt kigge på sammenhængen mellem tryk og temperatur. Trykket som en funktion af temperaturen, vil kunne beskrives ved en funktion, hvis graf er en ret linje (under forudsætningen, at stofmængde og volumen antages at holdes konstante). 


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. august 2023 af MentorMath

#0

Et andet eksempel fra den virkelige verden, kunne være fart som en funktion af tid, under konstant acceleration.


Svar #5
05. august 2023 af MacbookM

#4

#0

Et andet eksempel fra den virkelige verden, kunne være fart som en funktion af tid, under konstant acceleration.

Det kunne gode lyde som en god idé. Har du et eksempel?


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. august 2023 af MentorMath

#5

Ja:) Lad os som eksempel sige, at vi betragter en bil med 20 km/h. Det antages, at blien er under konstant acceleration. Vi ønsker så, at bestemme hvor lang til det tager for bilen at opnå en fart på 100 km/h. Dette vil kunne udtrykkes ved en funktion - vedhæftet billag. Håber det er til at se og giver mening? Jeg skriver og tegner med en mus, så du må se metoden, selvom jeg godt ved at det ikke står helt pænt skrevet op.


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. august 2023 af SuneChr

Arbejdsmand Olsen arbejder på hverdage mellem kl. 8:00 og kl.16:30 og får 238,54 kr i timen.
Hans indtjening f(x) for x timer er
f(x) = 238,54·x
og er en lineær funktion.
Hvordan vil funktionen se ud, hvis Olsens arbejdstid går ud over kl. 16:30, hvor han vil få et
ulempetillæg på 34,17 kr i timen?
Hvad hedder sådan en funktion?
Tegn en graf for hans samlede indtjening for en arbejdstid fra kl. 10:30 til kl. 19:00 .
(De angivne timesatser er kun tænkte og svarer muligvis ikke til dagens inflationsregulerede timesatser).


Svar #8
06. august 2023 af MacbookM

Jeg synes de andre var lidt for svære, i forhold til at min eksamen er om lidt.

Så jeg har taget taxameteret alligevel.

39,- kroner i startstakst, og 11,- pr. km.

f(x)= 11x + 39

Hvordan gør jeg dette, når jeg allerede har f(x)?:
Redegør for, eller bevis, at hældningen ?? for en lineær funktion, der går igennem punkterne (??1, ??1) og (??2, ??2) kan beregnes ved ?? = ??2−??1 ??2−??1 og at konstanten ?? kan beregnes ved ?? = −????0 + ??0, hvor (??0, ??0) er enten (??1, ??1) eller (??2, ??2).


Brugbart svar (0)

Svar #9
06. august 2023 af ringstedLC

Den rette linjes hældning:

Kilde : https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/find-a-og-b-lineaer

NB. Se lige hvordan den indsatte tekst fremstår inden du trykker "opret svar", så vi bliver fri for alle de der "??".


Brugbart svar (0)

Svar #10
06. august 2023 af ringstedLC

Figuren aflæses:

\begin{align*} \textup{H\ae ldning}:a &= \frac{y_2-y_1}{x_2-x_1} \\ a &= \frac{4-2}{6-2}=0.5 \\ \textup{ Sk\ae ring m.\,\textit{y}-akse}:b &= y_1-a\,x_1 \\ b &= 2-0.5\cdot 2=1 \\ \textup{Ligning}:y &= 0.5\,x+1 \end{align*}


Svar #11
06. august 2023 af MacbookM

Jeg har indsat min f(x)=11x + 39 i geogebra, men jeg ved ikke hvordan jeg finder a punktet i min graf?


Svar #12
06. august 2023 af MacbookM

Hvordan er det lilla punkt fundet på grafen?


Brugbart svar (0)

Svar #13
06. august 2023 af ringstedLC

#11: er ikke et punkt, men hældningen og tilvæksten i y, når x gøres én større.

#12: Der er to blå punkter på grafen. De, det røde og det grønne linjestykke danner en retvinklet trekant. Den er ensvinklet med den blå trekant, hvis ene katete er a, det vil sige:

\begin{align*} \frac{y_2-y_1}{a} &= \frac{x_2-x_1}{1}\Rightarrow a=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1} \end{align*}


Svar #14
06. august 2023 af MacbookM

Jeg har jo ikke noget punkter i forvejen - men kun forskriften? Eksemplet er jo på 2 kendte punkter på grafen, hvorfra a og b kan beregnes - det kan jeg jo ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #15
06. august 2023 af ringstedLC

Det ene punkt kalder du for (x1y1) og det andet for (x2y2). Så bliver længderne af kateterne som på figuren.


Svar #16
06. august 2023 af MacbookM

#15

Det ene punkt kalder du for (x1y1) og det andet for (x2y2). Så bliver længderne af kateterne som på figuren.

Ja, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal finde mit punkt b?


Brugbart svar (0)

Svar #17
06. august 2023 af ringstedLC

b er heller ikke et punkt. Det er y-koordinaten af grafens skæringspunkt med y-aksen. Alle punkter på y-aksen har x-koordinaten "0". Derfor kaldes b også for start- el. begyndelsesværdien:

\begin{align*} f(x)=y &= a\,x+b &&\Rightarrow b=y-a\,x \\ f(0)=y_0 &= a\cdot 0+b &&\Rightarrow b=y_0-0=y_0=1\;\textup{p\aa \,figuren} \end{align*}

I din funktion:

\begin{align*} f(x)=y &= a\,x+b \\ f(0)=39 &= a\cdot 0+b &\Rightarrow b &= 39 \\ \textup{Funktion}:f(x) &= 11\,x+39 &,\;a &= 11\,(\textup{kr.\,pr.\,km}) \end{align*}


Svar #18
06. august 2023 af MacbookM

Tak for svar. Hvordan finder man værdimængden og definationsmængden?

Er Dm(f) = [39,∞[ og VM = ∞ [39,∞[ korrekt angivet?


Brugbart svar (0)

Svar #19
06. august 2023 af ringstedLC

\begin{align*} \textup{Dm}(f) &= \;]0,\infty[\quad,\;\textup{Vm}(f)=\;]39,\infty[ \\ \textup{eller}:\textup{Dm}(f) &= [0,\infty[\quad,\;\textup{Vm}(f)=[39,\infty[ \end{align*}


Svar #20
06. august 2023 af MacbookM

Så f(x) = 11x + 39, Dm(f) = [0,∞[ og VM = [39,∞[  ?

Hvordan løser jeg denne i forbindelse med f(x) = 11x + 39

Anvend din funktion med en kendt x -værdi og beregn ved indsætning i forskriften den tilhørende funktionsværdi ( y - værdi)


Skriv et svar til: Lineære funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.